آشنایی با طبیعت زیبا و سوغات روستای برغان

baraghan 01 آشنایی با طبیعت زیبا و سوغات روستای برغان

روستای برغان کجاست

معرفی روستای برغان

روستای برغان یکی از زیباترین مقاصد گردشگری طبیعت برای تهران نشینان و ساکنین کرج می باشد.

روستاهای ایران بهترین مناظر طبیعی را دارند و اگر علاقه به طبیعیت گردی داشته باشید میتوانند بهترین مقصد برای دور شدن از استرس و هیاهوی زندگی شهری باشند. طبیعت بسیاری از روستاهای ایران زیبایی های گوشه ای از بهشت را برای شما نمایان میکنند و چند ساعت پیک‌نیک در دل زیبای طبیعیت آن جا پایان خستگی ها و استرس های روزمره را از ذهن شما پاک میکند.

روستای برغان یکی از بهترین مکان ها برای سفرهای آخرهفته ای و یک روزه می باشد. برغان یکی از بهترین مقاصد تورهای گردشگی داخلی برای تهران نشینان و کرجی هاست.

baraghan 006 آشنایی با طبیعت زیبا و سوغات روستای برغان

رودخانه روستای برغان

روستای برغان کجاست؟

روستای برغان ، یکی از روستاهای شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز می باشد. این روستا بین دو رود شاهرود و سنج در مسیر کرج به سمت کردان قرار گرفته می باشد.

طبیعیت زیبای روستای برغان سبب شده می باشد که این روستا مقصد بسیاری از تورهای گردشگری داخلی باشد و معروفیت زیادی بین مسافران بدست آورد و احتمالا دلتان بخواهد بارها و بارها به این روستا سفر کنید.

baraghan 02 آشنایی با طبیعت زیبا و سوغات روستای برغان

مسجد روستای برغان

مسیر آمدن به روستای برغان

با توجه به موقعیتی که قرار دارید دو مسیر برای آمدن به روستای برغان وجود دارد.

مسیر 1 – تهران – ساوجبلاغ – جاده کردان – روستای برغان

مسیر 2 – تهران – کرج – رجایی شهر – آتشگاه – دوراهی به سمت روستای برغان – بعد از دو راهی حدود 10 کیلومتر تا روستای برغان دوری دارید.

شرایط اقامت در برغان

اگر میل‌کردن به  اسکان در هتل دارید ، میتوانید به شهرهای اطراف مراجعه نموده و شب در هتل بمانید و در طول روز برای گردش به روستا بروید ولی اگر میخواهید در منزل ها یا ویلاهای روستا اقامت کنید به دلیل محدود بودن اقامتگاه های روستایی باید از قبل ویلای مناسب برای خودتان رزرو کنید.

بهترین فصل برای سفر به برغان

بهترین زمانه برای سفر به برغان فصل بهار می باشد. اغلب گردشگران در فصل بهار و تابستان برای سودبردن از هوای خنک روستا به برغان سفر میکنند.   البته در فصل  پاییز و زمستان هم امکانات رفاهی مناسب برای گردشگران روستا فراهم می باشد. مناظر طبیعی روستا در هر فصل زیبایی های خاص خودش را دارد. البته مسافرت به برغان در زمستان به دلیل کاهش گردشگران ، از نظر هزینه ، کم‌قیمت تر خواهد بود.

baraghan 03 آشنایی با طبیعت زیبا و سوغات روستای برغان

حسینیه برغان

مکان های تفریحی و تاریخی روستای برغان

حسینیه برغان : حسینیه برغان یکی از آثار تاریخی مربوط به دوران صفویان می باشد که در سال 1382 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده می باشد.

مسجد برغان : ساخت مسجد زیبا و تاریخی برغان بر اساس کتیبه تاریخی که بر سر در مسجد نصب شده به 500 سال پیش بازمیگردد. مسجد و حسینیه برغان با یک پل زیبا به هم وصل شده اند که منظره دلنشینی را بوجود آورده می باشد.

پل برغان : پل برغان هم یکی از آثار ملی ثبت شده برغان مربوط به زمان صفویه می باشد و به خاطر زیبایی و تاریخی بودن مورد توجه گردشگران قرار میگیرد.

صحنه برغان : مهم ترین مراسم مذهبی که در صحنه برغان هر ساله انجام میشود و برای گردشگران دیدنی می باشد، نوحه‌سرایی خوانی می باشد که قدمت آن به چهارصد سال پیش بازمیگردد.

قلعه ایلخانی : بر روی تپه کش کلا قلعه ای از زمان ایلخانی بر جای مانده می باشد که اکنون تبدیل به یکی از جذب های تاریخی روستای برغان شده می باشد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با دریاچه نمک چاکا ،زیباترین دریاچه در چین

زیارتگاه چهل دختر : این زیارتگاه یک درخت سیب مقدس می باشد که ساکنان حرمت زیادی برای آن قائلند. قصه و تاریخچه زیبای این زیارتگاه را میتوانید از مردم محلی بشنوید.

رودخانه سنج : رودخانه سنج از روستای برغان و سنج ردشدن میکند. در روستای سنج منطقه زیاد زیبای توکوه وجود دارد که یکی از مناطق ییلاقی و زیاد زیبای استان می باشد.

baraghan 04 آشنایی با طبیعت زیبا و سوغات روستای برغان

رودخانه سنج روستای برغان

باشگاه سوار کاری در مسیر روستای برغان

در مسیر کرج به سمت روستای برغان دو باشگاه سوارکاری قرار گرفته می باشد که میتوانید به آنجا مراجعه کنید.

باشگاه سوارکاری مروارید کیش : در مسیر کرج به سمت کردان و چهار راه خرمی

باشگاه سوارکاری گلاب : در مسیر اتوبان کرج نرسیده به شهرستان کرج.

آتشگاه کرج

در مسیر آمدن به برغان از روستای آتشگاه ردشدن میکنید. روستای آتشگاه کرج در 20 کیلومتری شمال غربی کرج و 10 کیلومتری شمال گوهر دشت قرار گرفته که در گذشته موقعیت زندگی زرتشتیان بوده و به دلیل آب و هوای مناسب و امکانات تفریحی که دارد تبدیل به  یکی از مناطق تفریحی کرج در فصول گرم سال شده می باشد.

روستای سرهه

اگر از مسیر کردان به برغان بروید ، جاده ای باریک و مارپیچ به سمت روستای سرهه خواهید دید که ردشدن دو ماشین همزمان از آن امکان پذیر نیست. در مسیر روستای سرهه درختچه های سماق زیادی قرار دارد که با اجازه باغداران محلی میتوانید از آنجا سماق بچینید. سبزقبا که یکی از زیباترین پرندگان ایران می باشد را میتوانید در این منطقه ببینید.

baraghan 05 آشنایی با طبیعت زیبا و سوغات روستای برغان

طبیعیت پاییزی روستای برغان

سوغات برغان

آلوی برغان و بستنی گله که مخصوص برغان می باشد به عنوان آثار ملی ثبت شده اند و در صورت سفر به برغان قطعا این دو خوردنی خوشمزه را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید:  معرفی موزه گوگنهایم بیلبائو معروفترین موزه جهان

آلوی برغان : معروف ترین سوغات برغان که احتمالا همه ایران نام آن را شنیده باشند آلوی برغان می باشد که مردم محلی به آن گوجه برغان میگویند که محصول پیوند آلوی محلی و آلوبخارا می باشد.

طعم آلوی برغان گوناگون و بی نظیر می باشد و میتوانید متناسب به فصلی که به برغان سفر میکنید، تازه یا خشک آن را از باغداران محلی خریداری کنید. با خرید میوه از باغ به دلیل رسیده تر بودن میوه  ها و مجال بیشتری که برای خورشید خوردن داشته اند طعم زیاد دلنشین تری را میتوانید تجربه کنید. آلوی تازه را میتوانید به عنوان میوه استفاده کنید یا با آن ها لواشک خانگی و آلو خشک درست کنید و در فصل زمستان در خورش ها و آش های مختلف از آن ها استفاده نمایید.

بستنی گله برغان : مردم برغان بستنی را به صورت سنتی و بدون فریزر تهیه میکنند. در این روش ابتدا شیر تازه دام را به مدت نیم ساعت میجوشانند و سپس شیر را به همراه شکر ، هل و گلاب در یک کاسه آهنی گالوانیزه میریزند و سپس یک کاسه چوبی بزرگتر را پر از آب کرده و کاسه حاوی بستنی را داخل دوش آب میگذارند.

دور کاسه فلزی را پر از یخ میکنند و و روی یخ ها نمک پاشیده و ابتدا به به حرکت درآوردن کاسه شیر و هم زدن آن میکنند تا بستنی سرد و سفت شود.

سایر سوغاتی های محلی که میتوانید از برغان تهیه کنید ، عسل ، توت و لبنیات سنتی می باشد و متناسب با فصلی که به برغان سفر میکنید میتوانید از انواع مختلف و گوناگون میوه های تازه از جمله گیلاس، گردو ، آلبالو و گوجه سبز، باغدارن خریداری نمایید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

بوهول جزیره ای با ساحل سفید و تپه های شکلاتی

  جزیره بوهول فیلیپین راهنمای سفر به جزیره بوهول در فیلیپین سواحل سفید و درخشان …