آشنایی با کپک مواد غذایی و روش های جلوگیری از کپک ها

%name آشنایی با کپک مواد غذایی و روش های جلوگیری از کپک ها

در گذشته خانم های منزل دار روی رب روغن می ریختند تا رب کپک نزند

یکی از مشکلاتی که خانم های منزل دار با آن روبرو هستند کپک زدن برخی از مواد غذایی مشابه رب، ترشی و آبغوره می باشد که در ادامه دلیل‌ها ایجاد کپک و راه حل جلوگیری از آن را توضیح می دهیم.

کپک ها نوعی ضایعه غذایی هستند که بیشتر با رنگ های سفید یا آبی روی انواع مواد خوراکی مشابه رب، ترشی و آبغوره و … دیده می شوند. کپک ها اگرچه بیماری خطرناکی ایجاد نمی کنند، اما گاهی سبب بی‌حالی سیستم ایمنی بدن می شوند.

عاملی که سبب گسترش و افزایش کپک می شود، مقدار بیش از حد نم می باشد، اما همان طور که احتمالا خیلی از شما تجربه کرده باشید، نمی توان از شر کپک در محیط خنکی مثل یخچال هم در امان ماند. در این بخش با دلیل‌ها ایجاد کپک و راه حل جلوگیری از آن بر روی مواد غذایی مشابه رب و ترشی و آبغوره آشنا خواهید شد.

مهم ترین علت های  کپک زدن رب 

زدن کپک برروی مواد غذایی یکی از مشکلاتی می باشد که اغلب خانم های منزل دار با آن مواجه هستند. یکی از مواد غذایی که همه ما به طور رایج با کپک زدگی آن مواجه می شویم رب گوجه فرنگی می باشد.

بسیاری از ما برای ماندگاری بالاتر و جلوگیری از کپک زدگی رب گوجه فرنگی را داخل فریزر نگه داری می کنیم که این کار اصلا درست نمی باشد.

برای پیشگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی لازم می باشد قوطی های کوچک آن را خریداری نماییم و قوطی را قبل از باز کردن بجوشانیم تا میزان آلودگی سطح قوطی کمتر شود.

اگر رب گوجه فرنگی را به مقدار زیاد تهیه کردید، آن را داخل کاسه های کوچک بریزید و سپس پوششی مناسبی روی آن قرار دهید تا قارچ ها نتوانند روی سطح رب رشد کنند.

بیشتر بخوانید:  آموزش تصویری ساخت ننو یا تاب ریلکسی

در گذشته خانم های منزل دار روی رب روغن می ریختند، این کار سبب می شد که اکسیژن رسانی به رب ایستاده شود و رب دیگر کپک نزند.

آیا می توان رب کپک زده را مصرف کرد

از اصلی ترین عواملی که سبب کپک رب می شود نم می باشد بنابر این برای برداشتن رب از داخل قوطی از یک قاشق خیس استفاده نکنید.

اگر چه بهترین روش نگهداری رب گذاشتن آن داخل یخچال می باشد اما گذاشتن رب داخل یخچال سبب کپک نزدن آن نمی شود بلکه تنها رشد باکتری ها و قارچ ها در دمای یخچال تنها کند می شود.

بسیاری از خانم ها در صورت کپک زدن رب تنها با قاشق روی رب و بخت کپک زده را بر می دارند و باقی رب را مصرف می کنند اما باید بدانید اگر رب تان کپک زد دیگر آن را مصرف نکنید زیرا سم هایی که به وسیله کپک زدن در رب تولید می شود در لایه های پایینی نفوذ می کند و اسپور (هاگ) قارچ ها که با چشم قابل دیدن نیستند نیز داخل لایه های پایینی می شود. مصرف این رب ها بینهایت برای سلامتی خطرناک می باشد.

%name آشنایی با کپک مواد غذایی و روش های جلوگیری از کپک ها

آنقدر سرکه روی مواد ترشی بریزید که سرکه کاملاً روی مواد را بگیرید و ترشی کپک نزند

نحوه جلوگیری از کپک زدن آبغوره

یکی از مواد غذایی که خیلی زود گرفتار کپک زدگی می گردد آبلیمو و آبغوره می باشد. اگر آبغوره و آبلیمو کپک بزند غیر قابل استفاده می گردد و برای سلامت بدن مضر می باشد.

برای پیشگیری از کپک زدن آبلیمو و آبغوره لازم می باشد نکات مهم زیر را رعایت کنید.

بیشتر بخوانید:  نشاسته ذرت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بهتر می باشد برای نگهداری آبلیمو و آبغوره از بطری های شیشه ای با رنگ تیره که نور را از خود گذشتن نمی دهند استفاده کنید زیرا بطری های پلاستیکی به علت فعل و انفعالات آبلیمو و آبغوره با دیواره پلاستیکی مواد سمی و سرطان زا تولید می کنند.

برای جلوگیری از کپک زدن آبلیمو و آبغوره شیشه حاوی این مواد را در آب بجوشانید زیرا این کار سبب از بین رفتن آنزیم و باکتری های داخل آن می شود و به قارچ ها امکان رشد نمی دهد.

بهتر می باشد آبلیمو یا آبغوره را داخل شیشه پاکیزه بریزید و به مقدار خیلی کم لبه شیشه را خالی بگذارید و سپس درپوشی روی آن بگذارید تا اکسیژن به داخل آن راه نیابد و کپک ها امکان رشد نداشته باشند.

خطرات مصرف خیار شور و ترشی کپک زده

ترشی یکی دیگر از مواد غذایی می باشد که به سرعت کپک می زند. کپک ترشی از میلیون ها میسلیوم کپک تشکیل شده که برخی از آن ها بی خطر و برخی دیگر بیماری زا هستند. بنابراین بهتر می باشد ترشی های کپک زده را نخورید زیرا شما قادر نخواهید بود کپک های بیماری زا را شناسایی کنید و با خوردن این کپک ها بیمار می شوید. همچنین باید بدانید ترشی حاوی سرکه مایع می باشد که امکان انتشار کپک های بیماری زا در پایان آن وجود دارد.

آیا باید مواد غذایی کپک زده را دور بریزیم

برخی از گونه های کپک سم تولید می کنند و سبب مسمومیت می شوند. این گونه کپک ها معمولا به صورت کوکی شکل و پنبه ای مشابه هستند، در گرما و نم به سرعت رشد کرده و سم خطرناک “مایکوتوکسین” تولید می کنند، این سم مواد غذایی را نرم و طعم شان را ترش مزه می کنند و رنگ شان را تحول می دهند.

بیشتر بخوانید:  تزیین جا حلقه ای عروس و داماد

این سم به آسودگی می تواند سبب بروز مسمومیت های خطرناک و در مواقع بی‌حالی سیستم ایمنی بدن، سرطان زا شود. معمولا کپک های مولد سم مایکوتوکسین، روی مواد غذایی که دارای بها تغذیه ای بالایی هستند نظیر انواع آجیل و گوشت ها رشد می کنند و بینهایت خطرناک تر از کپک های میوه هستند.

برخی از کپک ها هم سبب بروز مشکلات تنفسی و واکنش های آلرژیک می شوند.

برخی کپک ها هم مفید بوده و در صنایع لبنی کاربرد دارند.

جلوگیری از کپک زدن ترشی

برای اینکه ترشی شما کپک نزند، آنقدر سرکه روی مواد ترشی بریزید که سرکه کاملاً روی مواد را بگیرید.

اگر ترشی شما در حال کپک زدن بود می توانید کاسه ترشی را چند ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید، دیگر کپک نمی زند.

چند نکته در مورد خیار شور

برای اینکه خیار شور شما کپک نزند می توانید این چند کار را انجام دهید. سرکه داخل خیار شور نریزید چون سبب کپک زدن خیار شور می شود.

روی کاسه خیار شور قطعه ای نان را به اندازه دهانه کاسه قرار دهید و در کاسه را استوار ببندید. دور کاسه خیار شور را گچ بگیرید تا بازدارنده داخل شدن هوا به کاسه شود. می توانید خیار شور را داخل شیشه نوشابه ی خانواده بریزید. به این صورت که از خیارهای ریز استفاده کنید و به دلیل اینکه درآن استوار بسته می شود و تا دو سال می توانید خیار شور را نگه دارید. بدون اینکه کپک بزند در موعد استفاده سرشیشه را بچینید تادر آوردن خیار شور آسان باشد. وسط خیار را با یک میله سوراخ کنید تا داخل خیار پوک نشود.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

بوی بد کولر آبی چگونه از بوی بد کولر آبی خلاص شویم؟ به وجود آمدن …