بازی محلی شهنوک پهنوک

 

fun1618 بازی محلی شهنوک پهنوک

1 – مکان بازی: فضای آزاد، روی زمین سفت و صاف و مسطح.
2 – وسیله بازی: تکه سنگ یا «جیر» مسطح به شعاع دو و کلفتی یک سانتیمتر به نام «سول».
3 – فصل بازی: بهار، تابستان.
4 – زمانه بازی: روزها.
5 – مقدار بازیکنان: 2 نفر.
6 – سن بازیکنان: ده سال به بالا.
7 – جنس بازیکنان: دختر.
8 – هدف بازیکنان: تقویت پرش و رشد استخوان های پا و استحکام، تمرکزفکر و مهارت.

مقدمات بازی: هر دو بازیکن با همکاری یکدیگر و با استفاده از یک تکه سنگ یا زغال مستطیلی با ابعاد 2*3 روی زمین رسم می کنند، سپس آن را به شش بخت مساوی تقسیم کرده در ضلع منزل ششم آن یک قوس به شعاع نیم متر بنام دروازه ترسیم می نمایند وبا «تر و خشک» معلوم می گردانند که کدام یک آغازگر بازی خواهند بود. از آن پس بین طرفین قرار دادی لفظی منعقد می گردد تا در طول بازی با یک ضرب یا دوضرب یا سه ضرب سول را از منزل ای به منزل دیگر هدایت کنند. البته در هر شرایط خروج سول از منزل ششم بطرف دروازه و بیرون با یک ضربه پا انجام می شود.

شیوه اجرای بازی: چنانچه هر دو با تکان یک ضرب به موافقت رسیده باشند آغازگر بازی از نقطه ابتدا با تمرکزفکر سول را به داخل منزل شماره یک می اندازد و داخل آن می شود و با نوک پایی که روی زمین واقع گردیده ضمن کمی پرش ضربه ای به سول می زند تا آن را به صورت یک ضرب به منزل دو و بعد به منزل سه و به ترتیب از سایر منزل ها بگذراند و نهایتاً از دروازه گذشتن دهد. گفتنی میباشد که منزل شماره چهار استراحتگاه میباشد و بازیکن می تواند در این منزل از حالت کندو به در آید؛ و دو پا را روی زمین بگذارد و مجدداً با وضعیت کندو به سول ضربه بزند و بازی را ادامه دهد.

بیشتر بخوانید:  بازی محلی قلعه

به همین راه متعاقباً در نقطه ابتدا می ایستد اما این دفعه سول را به منزل دو می اندازد و با کندو از راه منزل یک خود را به سول می رساند و به روش فوق مسیر خود را می پیماید مسلماً برای منزل های دیگر از همین اصول پیروی می شود تنها تکان و انداختن سول به منزل شش مستثنا میباشد. برای این کار بازیکن از نقطه ابتدا با کندو از منزل های یک و دو گذشتن می کند و پس از ورود به منزل سه با جفت پای باز شده به زوایه بیرونی آن می پرد و می ایستد و با پرش دوم ضمن چرخش در همان نقطه روبروی منزل شش توقف می کند و پس از پرتاب سول به آن منزل با کندو داخل منزل سه و از آن جا با پرش همزمان دو پا را در دو منزل دو و چهار می گذارد و تجدید پرش در حین کندو از منزل پنج به منزل ششم می رود تا یک ضربه سول را از راه دروازه به بیرون بفرستد.

بیشتر بخوانید:  بازی محلی (بادام بازی)

پس از کسب بهره‌مندی در این مرحله، سول را روی دو انگشت به هم چسپیده اشاره و وسطی که به حالت افقی در جلو قرار گرفته اند، می گذارد و ضمن کندو پشت سر هم از منزل ها گذشتن می کند. در صورت بهره‌مندی در دفعه بعد سول را روی پشت مچ دست مشت شده قرار می دهد و ضمن حفظ آن با کندو از منزل می گذرد. پیروزی در این مرحله سبب می گردد که او بتواند بدون کندو با چشمان بسته و با توضیح کلمه «آ» هنگام ورود به هر منزل، منزل ها را پی در پی طی نماید. قصد از حرف «آ» آن میباشد که آیا من با چشم های بسته در حالت تکان با پا خطوط را بریدن نمی نمایم و گذشتن من بصورت درست تأیید می شود چنانچه خطوط با پا بریدن شود همبازی جواب «آ» را با «ما» می دهد، یعنی پا را روی خط گذاشتید و بازی به من تعلق دارد.

بیشتر بخوانید:  بازی محلی گرگم به هوا
و اما اگر این مرحله با بهره‌مندی پشت سر گذاشته شود، می بایست بیرون از کادر و پشت خطوط بایستیم و سول واقع روی سر را از پشت به داخل کادر بیاندازیم تا در منزل ای مستقر شود و بدین وسیله آن منزل را با یک نشان ضربدر برای دور بعدی بازی به استراحت خود مبدل سازیم. بدین راه بازیکنی که هر دور کامل را با بهره‌مندی بگذراند، هر بار می تواند یک منزل را به مکان استراحت خویش تبدیل نماید و با تصاحب منزل بیشتر پیروزی نهایی خود را به همبازی اعلام دارد.

خطاها:
1 – در حین بازی به جز استثناعات که تشریع گردیند، می بایست کندو رعایت شود.
2 – هنگام بازی نباید سول یا کف پا روی خطوط واقع گردد.

منبع:markazi.roostasport.ir

مطلب پیشنهادی

بازی محلی چشم‌بسته

بازی محلی چشم‌بسته در این بازی ابتدا محدوده‌اى را تعيين مى‌کنند و يکى از بازيکنان …