بازی محلی «گردو بازی»

[ad_1]

 

fun2197 بازی محلی «گردو بازی»

بازی محلی «گردو بازی»

گردو بازی (جوز وازی) در كرود – طالقان
در این بازی که از بازی های خیلی قدیمی طالقان میباشد بازیكنان به هر شمار که باشند برای آغاز بازی هر کدام یک رقم گردو به نام ( مال= mal) برای شرکت در بازی به روی زمین میگذارند. گردو ها در یک مسیر مستقیم و به دوری مساوی از هم چیده میشوند بعد نفرات به ترتیب گردویی را که به نسبت گرد تر و کوچک تر هست و( کله= kalleh) نامیده میشود به دوری مساوی از اولین گردو روی زمین قرار داده و انگشت میانه دست راست را پشت انگشت اشاره دست چپ قرار داده و با کشیدن انگشت میانه آنرا به ضرب به کله میزنند ( تقریبا مشابه تیله بازی) و کله را به سمت اولین مال رها میکنند. اگر کله به مال اصابت کند ، مال از آن صاحب کله خواهد شد و اگر کله به مال اصابت نکند در جای خود باقی میماند تا سایرین بترتیب کله های خود را رها کرده و دوباره نوبت به اولین نفر برسد.

بیشتر بخوانید:  بازی محلی قلان

اگر کسی با کله خودش به کله نفری که قبلا مال برده هست بزند مال برده شده را از صاحب کله مغلوب میگیرد و معمولا در هنگام زدن کله صاحب مال میگوید ( هرچ کله یا مالش= harch kalleh ya malesh) یعنی اگر کله من به کله و یا به مال کنار آن برخورد کرد از آن من خواهد بود. بدین ترتیب صاحب کله مغلوب از آن دور حذف خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  بازی محلی چُمچَه گلین

اگر کله ای جلوی مالی قرار بگیرد به نحوی که جلوگیر از زدن آن مال توسط کله های دیگر بشود ، صاحبان کله های دیگر با گفتن کلمه ( دو گن=dogan) میتوانند کله سد معبر کننده را به کناری گذاشته و مال را زده و دوباره کله را در جای قبلیش قرار دهند.اگر صاحب کله مزاحم قبل از همه بگوید( چورته کیل = chortekil) دیگر نمیتوان کله او را کنار گذاشت.

بیشتر بخوانید:  گردو بازي

ترتیب زدن کله ها به این ترتیب هست که کسی که اول کله اش را میزند در دور بعد نفر آخر میشود و نفر آخر این دور نفر اول دور بعد هست و به این ترتیب دور میچرخد.

نام کسی که اول میزند ( پیشال = pishal) نام نفر بعدی ( دومال= domal) و نفر سوم (سه مال= semal) و …… و نفر آخر ( گو گلوان=gowgalvan )میباشد.

بازی برای هر شخص زمانی پایان میابد که پایان مال هایش را از دست بدهد.

منبع: iranvillage.ir

 

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

بازی محلی چشم‌بسته

[ad_1] بازی محلی چشم‌بسته در این بازی ابتدا محدوده‌اى را تعيين مى‌کنند و يکى از …