بندر انزلی، بهشت اروپایی ایران

ir2243 1 بندر انزلی، بهشت اروپایی ایران

بندر انزلی، از شهرهای توریستی معروف ایران

 معرفی جاهای دیدنی و تفریحی بندر انزلی

بندر انزلی یکی از گردشگر پذیرترین شهرهای شمالی کشور می باشد که جذب های گردشگری متنوعی دارد. شهر انزلی را به اروپای ایران هم تشبیه کرده اند!

بندر انزلی کجاست؟

بندر انزلی، یکی از شهرهای زیبای شمال ایران می باشد که هر سال پذیرای میلیون ها مسافر می باشد. بندر انزلی مکانهای دیدنی زيادي دارد و در کنار کمیت، تنوع دیدنی هایش هر گردشگری را به چند روز ماندن در شهر انزلی ترغیب می کند.

بندر انزلی یکی از دیدنی ترین شهرهای استان گیلان هم به سمت طبیعی و هم معماری می باشد. انزلی دومین شهر گیلان با دوری 40 کیلومتری( نیم ساعته) از رشت و پنجمین بندر پرکار اقتصادی کشور به حساب می آید.

ir2243 2 بندر انزلی، بهشت اروپایی ایران

بندر انزلی جاهای دیدنی بسیاری دارد

نام انزلی

در مورد وجه تسمیه بندرانزلی نظرات مختلفی وجود دارد. عمومی معتقد هستند زمانی که آخرین فاتحان عرب با گذر از کوه های البرز عاقبت به انزلی رسیدند، دستور پیاده شدن و فرود آمدن نهایی را به سربازان خود دادند و نام انزلی از فعل انزل به معنی فرود بیا آمده می باشد. بعضی هم آنرا تغيير یافته لغتی روسی به معنی« بمان» می دانند ولی نزدیکترین گمان به منطق، به معنی لنگرگاه اشاره می کند (انزل به معنی لنگر)، همچنين در بعضی متون یونانی برکه و مرداب با اسامی آنزالیا و انزلیوس خوانده شده اند که احتمال ریشه گرفتن نام انزلی از کلمه های نامبرده باشد نیز منتفی نیست. بعنوان آخرین قصه در این زمینه جالب می باشد بدانید که موسسان نخست شهر را دو برادر به نام انزل خان و غازان خان می دانند که در عین رقابت بنای این دو شهر را گذاشتند.

ir2243 3 بندر انزلی، بهشت اروپایی ایران

بندر انزلی

جاهای دیدنی بندر انزلی

در سفر به بندر انزلی دیدن بعضی از آثار را نباید از دست داد، در ادامه به چندی از آن ها اشاره می شود:

تالاب انزلی

تالاب انزلی به باور کارشناسان محیط زیست یکی از بزرگ ترين و جالبترین تالاب های جهان از نظر تنوع زیستی می باشد و در ساحل جنوب غربی خزر و در غرب دلتای سفید رود، در جنوب شهر انزلی واقع می باشد. تالاب انزلی با وسعتی در حدود 280 کیلومتر مربع مربع و اعماق 1.5 تا 2.8 متری می باشد و جزایر کوچک و بزرگی که سر از آن بیرون آورده اند.

ir2243 4 بندر انزلی، بهشت اروپایی ایران

تالاب انزلی، از مکانهای دیدنی بندر انزلی

در زمستان میزبان انواع پرنده های دریایی به خصوص قوهای سفید، غاز، اردک، مرغابی، چنگر و ديگر پرنده های مهاجر می باشد. یکی از جذابیت های بی همتای تالاب انزلی، نیلوفرهای آبی می باشد که در سرتاسر تالاب به چشم می خورد. نیزارها و لاله دریایی هم در حاشيه تالاب مناظری جالب در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد. قایق سواری بر پهنه مرداب یکی از مفرح ترین لحظات سفر به بندر انزلی می باشد.

آکواریوم بندر انزلی

اوایل تیر ماه سال ۱۳۹۷ آکواریوم بزرگ منطقه آزاد انزلی بازگشایی شد و امروز یکی از مکانهای دیدنی بندر انزلی و رشت شمرده می شود. زیر بنای آکواریوم بیش از ۱۰٬۰۰۰ متر مربع و در چهار طبقه می باشد. بزرگترین تونل آکواریوم کشور، گونه های مختلفی از زیباترین و نادرترین ماهی های دنیا در کنار تفریحی های گوناگون، جذب های آن هستند.

ir2243 5 بندر انزلی، بهشت اروپایی ایران

آکواریوم انزلی، از جاهای دیدنی بندر انزلی

موج شکن بندر انزلی

موج شکن انزلی که برای پیشگیری از آسیب زدن موج های دریا به کشتی ها و قایق ها ساخته شده، اینک به محلی برای گردش و تفریحی تبدیل شده می باشد. تقریباً هر بازدیدکننده از انزلی یک تصویر یادگاری در کنار موج شکن دارد.

در سال 1274 تاسیس موج شکن غازیان و انزلی ابتدا گردید و 1293 کار تاسیس  آن به پایان رسید. موج شکن ها روی تیرهای چوبی که در کف دریا تعبیه شده اند ساخته شده و در سال های اخیر مورد ترمیم قرار گرفته اند.

ir2243 6 بندر انزلی، بهشت اروپایی ایران

موج شکن از جاهای دیدنی بندر انزلی

پل های انزلی

در گذشته که غازیان و انزلی دو شهر سوا از هم بودند، رفت و آمد بین آن دو از طريق قایق انجام می شد. در سال 1314 ساخت پل های انزلی و غازیان به خاطر اتصال این دو مکان ابتدا شد. پل فعلی با جلوه هایی از گذشته خود به صورت بتنی ساخته شده می باشد. گفته می شود در گذشته یکی از دهانه های آن متحرک بود.

برج ساعت بندر انزلی

این برج که یکی از قدیمی ترین بناهای انزلی می باشد و هنوز از آن استفاده می شود، پشت بازار سپه و صحنه انزلی واقع شده می باشد. ظاهرا این برج به حکم خسروخان گرجی، حاکم ناصرالدین شاه در انزلی در سال 1194 شمسی ساخته شده می باشد.

این برج آجری 28 متری با چراغ روغنی اش به خاطر دیدبانی و همچنين راهنمايي کشتی ها ساخته شده و بعد از آن که در سال 1307 بازسازی شد در هر چهار جهت آن ساعتی نصب شد و از آن پس نامش را برج ساعت گذاشتند. این برج از مسافت چند کیلومتری قابل رویت می باشد.

ir2243 7 بندر انزلی، بهشت اروپایی ایران

برج ساعت از جذب های گردشگری انزلی

بلوار ساحلی

بلوار ساحلی بندر انزلی نیز یکی دیگر از مکانهای دیدنی بندر انزلی می باشد که در نزدیکی اسکله واقع شده می باشد، می توان گفت این پارک ساحلی در واقع اولین  پارک در ایران می باشد که از معماری روسیه الهام گرفته و در سال ۱۳۰۷ تاسیس شده می باشد و منظره خیلی زیبایی به اسکله، کشتی های کوچک و بزرک، موج‎های خروشان دریا و مرغان دریایی آوازخوان معروف در این منطقه داده می باشد دارد و در عصرها خصوصا روز های بهار و تابستان بوی درختان نارنج و پرتقال حس خیلی خوبی به بشر می دهد.

دوش شاه در بندر انزلی

دوش شاه بندرانزلی یکی از قدیمی ترین دوش های شهر بود که پادشاهانی مشابه ناصرالدین شاه، احمد شاه و رضا شاه در این گرمابه دوش نموده بودند. دوش شاه بواسطه« امیر هدایت الله فومنی» مشهور به« گیلانشاه» در سال ۱۱۲۰ شمسی تاسیس شد و مدتها بدست دولت آن روزگار اداره می شد.

در اواخر دولت قاجاریه این گرمابه عمومی را فردی به نام« عبدالحسین شفاهی» خریداری نمود. و بعد از مدتها بهره برداری از این مکان ، آنرا به فردی به نام« کشوری» فروخت. از دوش شاه انزلی در بسياري از سیاحت نامه ها و کتاب ها نامبرده می باشد.

کاخ سلطنتی انزلی

کاخ، موزه میان پشته در استان گیلان، شهرستان انزلی، شهر بندر انزلی و در منطقه میان پشته بین دو پل انزلی و پل غازیان در محوطه و سیعی واقع شده‌می باشد.

این ینا در سال ۱۳۰۷ یک بار گرفتار آتش‌سوزی شد که در روزگار رضا خان برای اقامت او آن را بازسازی کردند و نام کاخ سلطنتی به آن نهادند.

anzali 001 بندر انزلی، بهشت اروپایی ایران

کاخ سلطنتی از جاهای دیدنی انزلی

حافظیه انزلی

در بالای بلوار ساحلی انزلی و در کنار بنای شهرداری، بنایی سفید رنگ مشابه حافظیه شیراز قرار دارد. این بنا در سال 1311 به سفارش شهرداری و به وسیله عمومی از مهندسان آلمانی تاسیس شد. پیش از این، مکان برگزاری کنسرت های موسیقی بوده و هنوز هم به علت شباهتی که با حافظیه دارد به همین نام خوانده می شود. اینک از این مکان در کنار جذابیت گردشگری بعنوان مکان برگزاری نمایشگاه های کوچک نقاشی و صنایع دستی استفاده می شود.

ir2243 9 بندر انزلی، بهشت اروپایی ایران

حافظیه انزلی از جاهای دیدنی انزلی

کشتی میرزاکوچک خان جنگلی

این کشتی تنها شناور سواحل شمالی کشور می باشد که برای مقاصد تفریحی مورد استفاده قرار می گیرد. صرف یک وعده همراه با موزیک و گذشتن روی آب های تالاب انزلی و دریای خزر تجربه ای می باشد که بها امتحان کردن دارد.

ir2243 10 بندر انزلی، بهشت اروپایی ایران

کشتی میرزاکوچک خان جنگلی

مقبره آقا سید محمد نجفی

آیت الله سید محمد نجفی در سال 1257 شمسی در نجف اشرف( عراق) دیده به جهان گشود. ایشان از نوادگان امام حسینعلیه السلام و از سلاسه پاك حضرت محمد (ص) می باشد. زندگی معنوی و روحانی و جاوید آقا سید محمد نجفی مدام در قلب عاشقان و مریدانش جا دارد و هیچ گاه فراموش نمی شود. روح بزرگوار و مقام عرفانی او واسطه استجابت حوائج نیازمندان و متوسلین بسياري در درگاه الهی بوده می باشد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با مکان های تاریخی استانبول

در بندر انزلی چی بخوریم؟

سفره گیلانی خيلي مشهور می باشد ولی سفره انزلی چی ها هم شهره عمومی و خاص شده می باشد. غذاهای دریایی و فصلي که با سبزی های محلی پختن می شود، همراه با کباب های خوش طعم، تنها قسمتی از سفره شهروندان انزلی می باشد. معروفترین غذایی که در انزلی میتوانید میل کنید، فسنجان می باشد. این خورشت تقریباً مثل سایر فسنجان ها تهیه می شود با این فرق که مزه غالب آن ترشی می باشد. رب انار فسنجان شمالی باید از نوع ترش آن باشد؛ همچنين فسنجان سنتی انزلی را به جای مرغ با گوشت چرخ کرده با مرغابی درسته می پزند.

anzali food بندر انزلی، بهشت اروپایی ایران

خورشت فسنجان از غذاهای معروف انزلی

از انواع کباب های لذیذ، توصیه می شود در انزلی ترشه کباب را امتحان کنید که گوشت راسته گوسفند یا گوساله می باشد که در سُسی حاوی گردوی چرخ کرده، رب انار، پیاز، چوچاق و جعفری برای نصف روز خوابانده شده می باشد. انواع ماهی شمالی با بهترین پختن در انزلی پیدا می شود ولی ماهی سوف( در فصل) ماهی سفید و اوزون برون بهترین گزینه ها هستند. بهترین بشقاب پیش غذای انزلی شمال اشپل، گردو و باقالاست. بورانی بادمجان، زیتون و سیر ترشی را در کنار غذا فراموش نکنید. کال کباب، ترشه شامی و خورش از ديگر خوراک های خوشمزه انزلی هستند.

از بندر انزلی چی بخریم؟

شنبه بازار انزلی از 70 سال قبل تا به حال به صورت هفتگی در خیابان میرزا کوچک خان برگزار می شود. در این بازار که مکان تجمع انزلی چی ها و مردم روستاهای اطراف می باشد، همه نوع جنسی عرضه می شود؛ از مرغ و جوجه زنده، تا اقسام سبزی های محلی، اقسام ترشی تا کفش و لباس و وسیله های کشاورزی.

از مراکز خرید ديگر شهر می توانیم از بازار انزلی واقع در خیابان پاسداران و بازار پردیس در خیابان مطهری نام ببریم.

بازار ساحلی که مکان فروش صنایع دستی می باشد نیز در بلوار ساحلی قرار دارد. بازار گیلار غازیان و بازار سپه در خیابان سپه هم از ديگر مراکز خرید شهر هستند. مرغوبترین سوغات انزلی را که حاوی انواع ماهی، سبزیجات محلی، سیر ترشی و زیتون می باشد را در شنبه بازار میتوانید تهیه کنید. حلوا عسلی، کاکا و نباتی همدر اغلب قنادی ها و سوغاتی فروشی ها قابل معرض هستند. مرواریدبافی، مرسوم ترین صنایع دستی انزلی می باشد که آنرا هم میتوانید از بازار هفتگی و مراکز فروش سوغات تهیه کنید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

بوهول جزیره ای با ساحل سفید و تپه های شکلاتی

  جزیره بوهول فیلیپین راهنمای سفر به جزیره بوهول در فیلیپین سواحل سفید و درخشان …