خشک کردن میوه

%name خشک کردن میوه

آموزش میوه خشک کردن در منزل

بهترین راه برای حفظ میوه ها، خشک کردن آنها هست. سن و ماندگاری میوه خشک به عوامل زیادی بستگی دارد.

برای اینکه میوه ها را در همه ی فصول بتوانید مصرف کنید می توانید آن ها را خشک کنید. میوه های خشک را می توانید به عنوان تنقلات مصرف کنید حتی می توانید آن را داخل دمنوش های خود استفاده کنید و از خواص آن بهره ببرید.

میوه هایی که برای خشک کردن انتخاب کرده‌اید، کاملا رسیده، سفت و آماده هستند. میوه‌هایی که صدمه دیده‌اند، هنوز به طور کامل نرسیده‌اند، و یا بیش از حد رسیده اند، بها غذایی ندارند و زمانی که آن‌ها را خشک می کنید، طعم چندان جذابی نخواهند داشت.

چه میوه هایی را میتوان خشک کرد ؟

کشمش، خرما و آلو خشک نمونه هایی از این ها هستند. سایر میوه هایی که می توان آنها را خشک کرد حاوی: سیب، زردآلو، موز، توت، کیوی، انجیر، انبه، هلو، گلابی، آناناس، توت فرنگی، گوجه فرنگی و خرمالو هست.

آماده کردن میوه ها برای خشک کردن

میوه هایی که برای خشک کردن انتخاب کرده ‌اید را با آب سرد بشویید و به آرامی آن ها را بشویید. سپس با استفاده از یک قطعه پارچه پاکیزه یا حوله کاغذی، آنها را خشک کنید. شما می توانید میوه های کوچک مثل انگور یا انواع توت ها را داخل یک آبکش قرار بدهید تا خشک شوند.

خرما،‌ انگور، زردآلو، انجیر، سیب، هلو و حتی گلابی، جزو میوه هایی بودند که قدیمی ها با خشک کردن آنها دانسته یا ندانسته، pH شان را پایین و طول مدت ماندگاری شان را بالا می بردند.

از سیاه شدن میوه پیشگیری کنید. برای پیشگیری از سیاه شدن ( اکسید شدن ) میوه یکی از کارهای زیر را انتخاب و انجام دهید :

میوه را داخل آب نمک بگذارید. ۶ قاشق غذاخوری نمک را در ۳٫۵ لیتر آب حل کنید و میوه ها را داخل آن انداخته سپس خشک کنید.

سیب و هلو را می توانید در آب یخ قرار دهید سپس خشک کنید. می توانید روی برش های سیب کمی آبلیمو بزنید.

آناناس، هلو و موز : ۱ استکان شکر و ۳ استکان آب و ۱ استکان عسل را مخلو ط کنید و میوه ها را در آن خیس کنید.

آب گرم را با آب آناناس یا لیمو مخلوط کنید و میوه ها را داخل آن خیس کنید. ۲ قاشق غذاخوری اسید اسکوربیک را با ۱ لیتر آب مخلوط کنید و میوه ها را داخل آن خیس کنید.

هلو ، آلبالو و توت : ۱ بسته ژلاتین گیاهی را با ۱ استکان آب و ½ استکان شکر مخلوط کنید و میوه ها را داخل آن بگذارید.

%name خشک کردن میوه

آموزش خشک کردن میوه

میوه ها به دو صورت خشک می شوند:

به طور طبیعی

با دستگاه، مثل دستگاه خشک کن مواد غذایی

مراحل خشک کردن میوه در خورشید

برای خشک کردن میوه یک روز گرم آفتابی را که نم هوا زیر 60 درصد و هوا هم آفتابی و گرم باشد، انتخاب کنید. این کار چند روز طول می کشد بنابراین لازم هست که هوا برای چند روز متوالی صاف و خوب باشد.

میوه ها را روی سینی توری استیل ضدزنگ، پلاستیکی یا فایبرگلاس با روکش تفلون قرار دهید و با کمی دوری روی توری بچینید.

سینی میوه را روی دو رقم آجر قرار دهید تا از زمین دوری بگیرد و بر روی آن یک توری نازک بیاندازید و زیر نور خورشید قرار دهید. قرار دادن سینی روی آجر سبب بهتر جریان یافتن هوا و سریع تر خشک کردن میوه می شود.

برای سرعت بخشیدن به روند خشک شدن میوه ها، در زیر سینی یک ورق آلومینیوم یا قلع قرار دهید. هوای خنک شب می تواند میوه را دوباره مرطوب کند. پس سینی را در شب در جای سرپوشیده قرار دهید.

میوه ها را زیر و رو کنید تا آب دو جهت آن کشیده و خشک شوند. هر روز چند بار به میوه ها سر بزنید و میوه ها چروکیده و جویدنی (ترد) را جمع آوری کنید.

%name خشک کردن میوه

روش های خشک کردن میوه

بیشتر بخوانید:  نحوه تمیز کردن لکه های ژلی ویتامین و روغن ماهی

روش خشک کردن میوه در فر

شما برای خشک کردن میوه در فر، به کاغذ مومی یا لاینرهای سیلیکونی و سینی فر یا توری های گرد مخصوص پیتزا نیاز دارید. روش کار بینهایت آسان هست. تنها کافی هست میوه ها را در دمای پایین گرم کنید تا آب آنها به قدر کافی تبخیر شود. با این کار، احتمال رشد باکتری ها به دست‌کم می رسد. مراحل کار از این قرار هست:

میوه ی مورد نظرتان را آماده کنید

میوه ها و توت های رسیده یا کاملا رسیده را انتخاب کنید. آنها را با آب سرد بشویید. اقبال های لکه دار و خراب ‌شان را سوا کنید. اگر میوه هسته یا دانه دارد، آن را بیرون بیاورید و ساقه‌ی توت ها را سوا کنید. میوه ها را به صورت هم اندازه برش بزنید تا در مدت دوران یکسانی خشک شوند.

در صورت اختیار پوست میوه ها را بگیرید

برخی میوه ها مشابه هلو، شلیل و سیب در صورتی‌ که پوست شان گرفته شود، بهتر خشک می شوند. در پایین هر تکه از میوه را با چاقوی پوست کنی، یک نشان X ایجاد کنید. قطعه های میوه را به مدت ۳۰ ثانیه در آب جوش بریزید و سپس به یک کاسه آب یخ منتقل کنید. با این کار پوست میوه ها به آسودگی سوا می شود.

آنها را بخیسانید

برای آنکه میوه ها آشکار زیبای شان را حفظ کنند و میزان تبدیل رنگ شان به دست‌کم برسد، آنها را در آبلیمو‌ و آب بخیسانید. میوه ها را ۱۰ لحظه درون این مخلوط قرار دهید، سپس در آبکش خالی کنید و با یک حوله‌ی بدون پرز به ‌آرامی خشک کنید.

میوه ها را درون فر قرار دهید

فر را از قبل در دمای ۵۴ تا ۷۱ درجه‌ی سانتیگراد گرم کنید. برای میوه های برش خورده‌ی نازک مشابه سیب یا هلو از درجه‌ی حرارت پایین تر استفاده کنید اما برای توت فرنگی ها و سایر توت های کامل از دمای بالاتر استفاده کنید. روی سینی فر را با کاغذ مومی بپوشانید.

قطعه های میوه را در یک لایه طوری بچینید که روی هم قرار نگیرند و کمی دوری بین‌ آنها وجود داشته باشد. برای پیشگیری از جمع شدن (لوله شدن) میوه ها در حین خشک شدن، یک توری گرد مخصوص پیتزا یا یک لاینر سیلیکونی روی آنها قرار دهید. میوه ها را درون فر بگذارید و هر دو ساعت یکبار، سینی فر را بچرخانید.

طرز خشک کردن میوه به وسیله دستگاه خشک کن

دستگاه خشک کن را روی حالت میوه قرار دهید . اگر این حالت را ندارد روی ۵۷ درجه سانتی گراد تنظیم کنید .میوه ها را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت خشک کنید . میوه ها را کاملا روی خشک کن پخش کنید تا با یکدیگر ارتباط نداشته باشند . بعد از ۲۴ ساعت میوه ها را چک کنید تا خیلی خشک نشوند بعد از آن هر ۶ تا ۸ ساعت چک کنید .

%name خشک کردن میوه

نحوه ی خشک کردن میوه

خشک کردن گوجه فرنگی

گوجه ها کاربرد‌های بینهایت زیادی دارند. اگر نمی توانند داخل ساندویچ شما شوند، پس قطعا باید به دنبال راهی برای خشک کردن آن‌ها و استفاده از آن‌ها در غذا‌هایی مشابه پاستا و چیلی باشید. نکته‌ی مثبت این هست که همه‌ی انواع گوجه ها شایستگی خشک شدن دارند. این چیپس‌ها همینطور می‌توانند به صورت پودر دربیایند و برای درست کردن پوره‌های گوجه فرنگی استفاده شوند.

برای خشک کردن گوجه فرنگی ها:

• آن ها را به صورت قطعه هایی با کلفتی نیم اینچ خرد کنید (آن ها را خیلی کوچک خرد نکنید زیرا در این صورت بعد از خشک شدن سیاه رنگ می شوند). می‌توانید دانه‌ها را بیرون بیاورید یا بگذارید بمانند. این به انتخاب خودتان بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:  روش های مختلف درست کردن خمیر فیمو در خانه

• آن ها را روی سینی‌ها قرار دهید؛ قطعه‌ها را روی سر همدیگر قرار ندهید زیرا ممکن هست به هم بچسبند و پاره شوند.

• آن ها به مدت 8 تا 10 ساعت در دمای 55 درجه‌ی سانتیگراد خشک کنید. قطعه های گوجه فرنگی بعد از پخته شدن به سادگی از روی سینی ها بلند می‌شوند. همین طور مشابه ورقه صاف می شوند.

%name خشک کردن میوه

خشک کردن گوجه

نحوه ی خشک کردن کیوی

خشک کردن کیوی در خورشید

معمول ‌ترین روش خشک کردن کیوی، قرار دادن آن در زیر نور خورشید هست. در این روش میوه را به صورت نازک می­‌بریم و آن را چند روز در معرض نور خورشید قرار می­‌دهیم.

چند نکته

برای خشک کردن کیوی در خورشید بهتر هست که نم هوا زیر ۶۰ درصد و دمای هوا نسبتا زیاد باشد.

کیوی­‌ها را روی سینی توری استیل ضدزنگ، پلاستیکی یا فایبرگلاس بچینید.

سینی کیوی را روی دو رقم آجر قرار دهید تا از زمین دوری داشته باشد.

خشک کردن کیوی در فر

خشک کردن کیوی در فر یک روش سریع و آسان هست. در این روش می توانید میوه ها را به میزانی که دوست دارید خشک کنید. کیوی­ ها را به صورت نازک ببرید و در در سینی فر بچینید.

فر را روی ۶۰ درجه سانتی­گراد روشن کنید تا گرم شود. روی کیوی ‌ها یک توری بگذارید و آن را در فر قرار دهید. هر دو ساعت سینی فر را بچرخانید. بعد از بیرون آوردن کیوی­ های خشک از فر، آن­‌ها را به مدت چهار یا پنج روز در کاسه بریزید تا نم باقی­مانده آن­ها تبخیر شود.

خشک کردن کیوی با دستگاه میوه خشک­ کن

با استفاده از دستگاه میوه خشک کن، آبمیوه به صورت کند و با حرارت خیلی کم تبخیر می شود. حدود ۲۴ ساعت دوران لازم هست تا کیوی ‌ها به صورت کامل خشک شوند.

نکته­ های نگهداری از کیوی خشک

می توانید کیوی­ های خشک شده را در کاسه پلاستیکی دردار نگهداری کنید.

میوه هایی را که هنوز نم کمی دارند، در ظرفی پلاستیکی بریزد و در یخچال بگذارید.

می توانید کیوی های خشک شده را تا یک سال مصرف کنید.

%name خشک کردن میوه

آموزش خشک کردن آناناس

خشک کردن آناناس

هر کسی که تا به حال آناناس خشک شده را امتحان کرده باشد به شما می‌گوید که این خوراکی طعمی ‌جادویی دارد. با این که با خشک کردن بخش قابل توجهی از مواد مغذی آناناس از بین می‌روند، باز هم مقدار زیادی ویتامین و قند‌های سالمی ‌که در این میوه‌ی خوشمزه باقی می‌مشابه می‌توانند در هنگام ورزش به شما انرژی ببخشند. خشک کردن آناناس برای کسانی که دور از مناطق استوایی زندگی می‌کنند بدون شک تنها راه برای ذخیره‌ی این میوه در پایان طول سال هست. آناناس‌ها در دمای 50 و 60 درجه سانتی گراد به مدت 12 تا 16 ساعت خشک می‌شوند. باید هر 8 ساعت آن‌ها را پشت و رو کنید تا به طور متعادل خشک شوند.

نحوه ی خرید زردآلوهای خشک

زردآلود‌های خشک شده اسنک های دوست داشتنی هستند. قطعا باید زمانی که کاملا رسیده شده اند آن ها را خریداری کنید. اگر در دوران خرید سفت هستند آن ها نزدیک پنجره در یک پاکت کاغذی قرار دهید تا کمی نرم شوند.

ماندن میوه خشک در مساوی نور خورشید هم سبب تبدیل رنگ آن شده و به تندی از کیفیت آن کم می کند.

بهترین راه برای حفظ میوه ها، خشک کردن آنها هست. سن و ماندگاری میوه خشک به عوامل زیادی بستگی دارد.

بهترین راه نگهداری از میوه های خشک چیست؟

نگهداری بهینه میوه های خشک، مستلزم بسته بندی و رعایت شرایط محیطی مناسب نگهداری آنها هست. یعنی بسته بندی باید به گونه ‌ای باشد که هرگونه نم، اکسیژن و نور به آنها نفوذ نکند.

قصد از شرایط محیطی هم نگهداری میوه های خشک در دمای پایین، نم نسبی پایین و به دور از تابش مستقیم نورخورشید هست.

بیشتر بخوانید:  نحوه نگهداری پرتقال

برای خشك كردن ميوه در منزل از مواد نگهدارنده استفاده نمی کنید بنابراین قطعاً باید در جای خنک نگهداری شود؛ در غیر این صورت مورد هجوم حشرات قرار گرفته و به سرعت از بین می روند.

اصولاً میوه های خشک باید در دمای نزدیک به صفر قرار بگیرند تا تازگی خود را حفظ کنند. میوه هایی که به خوبی خشک نشده باشند، مقداری نم دارند که اگر در فضای باز بمانند‌، در زمانی کوتاه گرفتار کپک زدگی شده و از بین می روند. پس باید در هنگام خشک کردن میوه ها نم آن ها را در نظر بگیرید و سعی شود مرطوب نماند.

برای افرادی که میوه خشک خرید می کنند بهترین توصیه این هست که این محصولات را در یخچال نگهداری کنند. در صورت نگهداری میوه خشک در یخچال، هم دوران ماندگاری میوه های خشک بیشتر شده و به حدود یک سال خواهد رسید و هم در کیفیت و تازگی شان تغییری پیش نخواهد آمد.

%name خشک کردن میوه

نگهداری از میوه های خشک

نحوه نگهداری میوه های خشک شده :

میوه های خشک به آسودگی می توانند نجس شوند. برای پیشگیری از جذب مجدد نم، آنها باید بسته بندی و به درستی نگهداری شوند. مواردی که باید هنگام بسته بندی در نظر بگیرید:

– میوه خشک تازه تولید شده ی گرم ممکن هست سبب تعریق و ایجاد نم شود که اصلا خوب نیست.

– میوه های خشک شده باید در ظروف خشک ، پاکیزه بسته بندی شوند.

– میوه های خشک هنگام باز کردن ظروف در معرض هوا قرار می گیرند که سبب کاهش کیفیت آن می شود.

بهترین روش های بسته بندی حاوی موارد زیر هست:

– کیسه های فریزر پلاستیکی

– ظروف پلاستیکی با درب

– بسته بندی وکیوم

میوه خشک شده ذخیره شده را چه مدت می توان نگهداری کرد ؟

مدت دوران ذخیره سازی توصیه شده برای میوه های خشک شده از 4 ماه تا یک سال هست. اقلام غذایی، از جمله میوه های خشک، مستعد آلودگی هستند و کیفیت آن به خطر می افتد. کیفیت میوه های ذخیره شده به دلیل گرما تحت اثر قرار می گیرد. از این رو، دمای آن باید در همه دوران ها پایین باشد.

دمای مکان ذخیره شده در نظر گرفته شده عامل بینهایت مهمی در معین‌کردن انقضای مناسب هست. به یاد داشته باشید، هرچه دمای آن مکان بیشتر باشد، مدت دوران نگهداری آن نیز کوتاهتر هست. در صورت بسته بندی و نگهداری درست، میوه های خشک شده برای یک سال مقاومت خواهند داشت به خاطر داشته باشید که سبزیجات خشک تنها نیمی از ماندگاری میوه های خشک شده را دارند.

قرار گرفتن در معرض نور، کیفیت میوه های خشک شده شما را به خطر می اندازد. اگر آنها را در کمد خود ذخیره کنید، انتظار ماندگاری کوتاه تری دارید. سردخانه بهترین انتخاب شماست. در صورت بسته بندی و نگهداری درست میوه خشک شده منجمد شما تا 1 سال مقاومت می آورد.

اگر میوه های خشک شده بسته بندی شده دارای نم هستند اما هنوز خراب نشده اند، بهتر هست آنها را مصرف کنید. بسته ها و کیسه های پلاستیکی را به گونه ای ذخیره کنید که وسایل قدیمی همیشه در جلو یا در اقبال بالا قرار داشته باشند تا مطمئن شوید که در ابتدا از آنها استفاده می کنید.

مهم هست که هر یک از ظروف خود را قبل از قرار دادن در داخل مکان نگهداری، برچسب گذاری کنید. زمان بسته بندی باید روی برچسب آشکار شود. این امر سبب می شود که از تولیدات قدیمی استفاده کنید قبل از اینکه طراوت خود را از دست دهند. میوه های خشک شده را در دسته های کوچک بسته بندی کنید. این عمل به حفظ طراوت آنها کمک می کند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

بوی بد کولر آبی چگونه از بوی بد کولر آبی خلاص شویم؟ به وجود آمدن …