روش صحیح انجماد نخود فرنگی و باقلا سبز

[ad_1]

 %name روش صحیح انجماد نخود فرنگی و باقلا سبز

نحوه ی نگهداری از سبزیجات

اگر چه یخ زدن یا انجماد ، بهترین شیوه نگهداری سبزی ها از جمله سبزی های فصلی نظیر باقلا سبز و نخود فرنگی می باشد، ولی این روش نیز دارای معایبی میباشد؛ از جمله تحول رنگ سبز سبزی ها به رنگ قهوه ای و یا تغییرات مزه که احتمالا ناشی از حل شدن مواد قابل حل در آب در مرحله جوش دادن باشد و یا از بین رفتن ساختمان منظم بافت های زنده گیاهی و غیره . با این حال برای انجماد نخود فرنگی و باقلا سبز باید موارد زیر را رعایت کرد.

کیفیت مواد اولیه :

کیفیت مواد اولیه از اصول مهم در نگهداری مواد غذایی می باشد، زیرا کیفیت ماده غذایی در طی نگهداری نه تنها تندرستی نیافته بلکه به مرور روزگار کاهش می یابد. به همین دلیل شیوه تازه خوری، مناسب ترین روش استفاده از ماده غذایی با حفظ بها تغذیه ای بالا می باشد به جز در موارد استثناء.

اما یک سری سبزیجات هستند که فصل خاصی از سال موجود هستند مشابه باقالی و نخودفرنگی و … شما می توانید آن ها را داخل فریزر نگهداری کنید و در فصل های دیگر سال هم از خوردن آن لذت ببرید. مثلا در فصل زمستان باقالی فریزری را بپزید و نمک و سرکه و گلپر میل کنید.

نخود فرنگی

برای منجمد کردن نخود فرنگی باید از نخود فرنگی جوان استفاده کرد که در این حالت غلاف نخود فرنگی مرغوب، سبز تیره و دانه آن کاملاً گرد و رنگ سبز چمنی می باشد.

بیشتر بخوانید:  15 نکته برای پخت لازانیای خوش طعم

طرز فريز كردن نخود فرنگی:

برای فریز کردن نخود فرنگی باید از نخود فرنگی جوان استفاده کرد که در این حالت غلاف نخود فرنگی مرغوب، سبز تیره و دانه آن کاملاً گرد و رنگ سبز چمنی میباشد. پس از انتخاب نخود فرنگی با کیفیت توضیح شده پوست آن را سوا و دانه دانه کنید. سپس در یک قابلمه مقداری آب را جوش آورید و به مدت یک لحظه نخود فرنگی دانه دانه شده را در آن قرار دهید، مقدار آب باید با مقدار نخود فرنگی متناسب باشد تا جوش خوردن آب ایستاده نشود. پس از اتمام یک لحظه جوش دادن، نخود فرنگی را درون آبکش بریزید، سپس سریع با استفاده از آب سرد یا جریان هوای سرد، آن را خنک و سپس خشک کنید.

اگر نخود فرنگی را نجوشانید و سپس داخل فریزر قرار بدهید و روزگار مصرف آن را بجوشانید سبب سفت شدن و دیرپز شدن نخود فرنگی می شود.

طرز پخت نخود فرنگی که سبز بماند :

روش سبز ماندن نخود سبز و هر سبزیجات دیگر بعد از پخت به این صورت میباشد که باید ابتدا آب را به جوش بیاورید و بعد از اینکه به جوش آمد سبزیجات مورد نظر را داخل آن بریزید و اجازه بدهید کمی بجوشند و بعد آن را آبکش کنید و داخل فریز قرار بدهید. در حین جوش‌آمدن به هیچ عنوان در قابلمه را نبندید هم سبب تیره شدن آن ها می شود و هم سبب سوا شدن پوسته های آن می شود.

%name روش صحیح انجماد نخود فرنگی و باقلا سبز

نحوه فريز كردن نخود فرنگي

بیشتر بخوانید:  فوت و فن پخت برنج

بلانچ كردن نخود فرنگي و سبزیجات :

بلانچ کردن سبزیجات قسمتی از آشپزی هست که طی آن سبزیجات نیم پز می شوند و برای پخت نهایی آماده می شوند.

زمانی که می خواهید سبزیجاتی مشابه نخود فرنگی، لوبیا سبز، باقلا سبز و یا … را فریز کنید بهتر میباشد قبل از آن به روش زیر آن ها را بلانچ کنید :

ابتدا یک قابلمه را آب کنید و بعد داخل آن نمک بریزید که آب کمی تا قسمتی طعم شوری بگیرد. سپس قابلمه را روی حرارت بگذارید تا کاملاً آب جوش بیاید.

اکنون سبزیجات مورد نظر را داخل آب بریزید و بنابر بافتی که سبزی دارد 10-3 لحظه اجازه بدهید که بجوشد.

در این دوری ظرفی از آب سرد آماده کنید داخل آن قطعه های یخ بریزید تا حسابی سرد شود.

مدت روزگار جوش‌آمدن که پایان شد بلافاصله سبزیجات را داخل آبکش بریزید و فوراً آن را داخل آب سرد فرو ببرید.

این شوک دمایی داخل شده به سبزیجات سبب می شود که آنزیم های موجود در سبزیجات که سبب تبهکار شدن آن می شوند نتوانند به تلاش شان ادامه بدهند. و سبب می شود که رنگ و طعم سبزیجات و خاصیت آن ها بر تاثیر فریزر کردن از بین نرود.

%name روش صحیح انجماد نخود فرنگی و باقلا سبز

فریز کردن باقالی

باقلا سبز

باقلا سبز یک سبزی استثنایی برای انجماد میباشد به ویژه اگر رنگ دانه آن سبز باشد. باقلای مرغوب، سبز رنگ و مکان دانه در داخل غلاف بدون فضای خالی می باشد. پوست دانه باید سبز باشد نه سفید. اگر دانه باقلا سفت و رنگ آن زرد باشد، کیفیت باقلا پایین میباشد.

بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره ی بیکینگ پودر

طرز فريز كردن باقلا سبز

باقلا یک سبزی استثنایی برای انجماد میباشد به ویژه اگر رنگ دانه آن سبز باشد. باقلای مرغوب، سبز رنگ و مکان دانه در داخل غلاف بدون فضای خالی میباشد. پوست دانه باید سبز باشد نه سفید. اگر دانه باقلا سفت و رنگ آن زرد باشد، کیفیت باقلا پایین میباشد.

باقلا سبز را با کیفیت توضیح شده خریداری کنید. سپس پوست آن را سوا کنید و کاملاً بشویید. آن گاه در یک قابلمه مقداری آب را جوش آورید و باقلا را به آن افزایش کنید تا به مدت 3 لحظه بجوشد. مقدار آب باید با مقدار باقلا سبز متناسب باشد تا پس از افزایش کردن باقلا سبز به آب در حال جوش، جوش‌آمدن آن ایستاده نشود. پس از اتمام 3 لحظه جوش دادن باقلا سبز، آن را در آبکش بریزید و مشابه نخود فرنگی، سرد و سپس خشک کنید.

مدت روزگار نگهداری مواد تهیه شده به روش ذکر شده 12- 8 ماه در فریزر در دمای 18- درجه سانتیگراد میباشد.

مدت روزگار نگهداری باقلا خام در فریزر

مدت روزگار نگهداری سبزیجات خام‌ 6 تا 8 ماه، سبزیجات پخته‌ 3 ماه قابل نگهداری در فریزر هستند.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

ترفندهایی برای آشپزی آسان

[ad_1] ترفندهای آشپزی آسان اگر کمی شور و شوق و خلاقیت به هزیننه دهید در …