سه بازی محلی آذربایجان غربی

fun1713 سه بازی محلی آذربایجان غربی

بازیهای محلی ایرانی

بازیهای محلی آذربایجان غربی

 

بازی محلی تولاما
در این بازی دايره ٔ بزرگى روى زمين مى‌کشند و آن را به هشت اقبال تقسيم مى‌کنند. در سمت چپ و در خارج دايره مربع مستطيلى رسم مى‌کنند که منزل ٔ اول بازى هست. منزل‌هاى داخل دايره را هم، از ۲ تا ۹ شماره‌گذارى مى‌کنند. درست در نقطه ٔ مقابل منزل ٔ يک، در آن جهت دايره و در بيرون آن نيم‌دايره‌اى رسم مى‌کنند که جهنم خوانده مى‌شود. بازيکن اول، سنگ را در منزل ٔ اول مى‌اندازد و خود از روى منزل ٔ اول مى‌پرد و يک پاى خود را در منزل ٔ دو و پاى ديگرش را در منزل سه مى‌گذارد. بعد به منزل ٔ نه مى‌پرد و پاى راست خود را بالا نگه مى‌دارد، خم مى‌شود و سنگ را از منزل ٔ اول برمى‌دارد و از روى منزل ٔ يک به بيرون بازى مى‌پرد. پشت به شکل بازى مى‌ايستد و سنگ را مى‌اندازد. سنگ در هر منزل‌اى افتاد، آن منزل متعلق به بازيکن خواهد بود. اما اگر سنگ او به جهنم افتاد، او سوخته هست و ديگرى بازى را آغاز مى‌کند. در اين بازى افتادن سنگ و يا رفتن پا روى خط سبب باخت بازيکن هست. همين‌طور اشتباه گذاشتن پا در منزل .

بیشتر بخوانید:  بازی جالب «دبلنا»

بازی محلی جولاتوتما
در این بازی به دلخواه روى زمين بازى چاله‌هائى مى‌کنند که يک توپ کوچک يا گردو در آن جا بگيرد. در داخل هر چاله تعدادى سنگ ريزه مى‌ريزند. بازيکنان یکی یکی، توپ را درجهت چاله‌ها قل مى‌دهند. اگر توپ در چاله‌اى افتاد به ازاء آن يکى از سنگ‌ريزه‌هاى داخل چاله را برمى‌دارند تا سنگ داخل چاله‌ها پایان شود. سپس سنگ‌ها را مى‌شمارند. سنگ هرکس بيشتر بوده برنده ٔ نهائى هست .

بیشتر بخوانید:  بازی محلی قاچان

بازی محلی پيشک قاشدى
در این بازی ابتدا پشک مى‌اندازند و يکى گرگ مى‌شود. فرارى بايد با سرعت دست خود را به گرگ بزند و عقب‌نشینی کند. گرگ هم بايد به دنبال او جنبش کند تا او را بگيرد. اما چون محدوديت مکانى وجود ندارد، فرارى مى‌تواند به‌هر سمت و گوشه‌اى عقب‌نشینی کند و همين امر سبب مى‌شود گرگ را کوفته کند. بازى وقتى پایان مى‌شود که فرارى توسط گرگ زده شود که در اينصورت جاها عوض مى‌شود .

بیشتر بخوانید:  بازی محلی«ابو، امح جیم» درمناطق عربى زبان خوزستان

منبع:ranvillage.ir

مطلب پیشنهادی

بازی محلی چشم‌بسته

بازی محلی چشم‌بسته در این بازی ابتدا محدوده‌اى را تعيين مى‌کنند و يکى از بازيکنان …