طرز تهیه 5 دسر زعفرانی خوشمزه

طرز تهیه شله زرد

شله زرد یکی از انواع دسرهای خوشمزه و بسیار پرطرفدار ایرانی است که به دو صورت سرد و گرم سرو می شود. این دسر سنتی و قدیمی به عنوان یک دسر مناسبتی هم شناخته می شود که در مناسبت های مذهبی به صورت نذری در میان مردم پخش می شود. شله زرد گزینه مناسبی برای ماه مبارک رمضان می باشد شما می توایند شله زرد را به صورت قالبی یا به صورت تک نفره تهیه کنید. شله زرد یکی از اصیل ترین دسرهای ایراتی می باشد که در کرمان به نام ابراهیم خانی معروف است با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر شله زرد تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری شله زرد تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

استفاده از زعفران سوپر نگین آذربو در خوشمزه تر شدن شله زرد بسیار تاثیر دارد.

43cr3v4toynu45oy5j3oti 300x200 طرز تهیه 5 دسر زعفرانی خوشمزه

مواد لازم شله زرد

برنج  نیم دانه ایرانی ۱ پیمانه

شکر ۲ پیمانه

کره ۵۰ گرم

گلاب ۱/۲ پیمانه

دارچین به میزان لازم

خلال بادام نصف لیوان

نمک ۱/۲ قاشق چایخوری

زعفران ۱ قاشق چایخوری

عرق هل یا هل دم کرده ۳ ق غذا خوری

طرز تهیه شله زرد

مرحله اول: آماده سازی برنج

برای تهیه شله زرد خوشمزه ابتدا برنج را پاک می کنیم و در قابلمه ای می ریزیم و با کمی گلاب و زعفران از شب قبل بدون ریختن نمک خیس می کنیم ریختن زعفران در هنگام خیس کردن باعث خوش رنگ شدن دانه ای برنج می شود، بادام ها را نیز ۱ ساعت جلوتر از شروع پخت شله زرد در کاسه ای از آب و گلاب می ریزیم تا خیس بخورند و نرم شوند.

مرحله دوم: پخت برنج

سپس یک قابلمه بزرگ را روی حرارت می گذاریم ۶ الی ۷ لیوان آب داخل آن می ریزیم و می گذاریم تا آب به جوش بیاید و بعد زمان جوش آب برنج  را به آن اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا مجددا آب مواد به جوش بیاید. کف های سطح آب را با کفتگیر چوبی می گیریم و نمک را اضافه می کنیم صبر کنید تا برنج کاملا پخته و شکفته شود اگر آب برنج تمام شد ولی نرم نشده بود می توانید مجدد آب بریزید.

مرحله سوم: افزودن شکر و گلاب

وقتی برنج خوب شکفته و نرم شد باید زعفران دم کرده غلیظ را اضافه کنید و هم بزند تا خوب رنگ بگیرید سپس کره را افزوده و هم بزنید در ادامه نوبت افزودن شکر می باشد شکر اضافه کرده و هم بزنید تا دانه های شکر ذوب شود صبر کنید تا شله زرد غلیظ بشه و بعد خلال بادامی که از قبل در کمی گلاب خیس کردید رو بهش اضافه کنید. چند جوش که زد و پخت شله زرد رو به اتمام بود گلاب و عرق هل رو اضافه و هم بزنید و بگذارید چند دقیقه روی حررات بماند دقت کنید بعد افزودن گلاب دیگر مراحل پخت تمام شده و نباید زیرا روی حرارت باشد تا عطر و بو گلاب را از بین نبرد.

مرحله چهارم: پخت شله زرد

وقتی شله زرد آماده شد زیر قابلمه شعله پخش کن بذارید و حرارت رو کاملا کم کنید و دمکنی بذارید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شله زرد رو دم کنید. بعد از این مدت حرارت را خاموش کرده ولی دمکنی رو برای ۲۰ دقیقه دیگه روی قابلمه نگه دارید شله زرد خوشمزه ما حاضر است می توانید داخل کاسه ریخته و با دارچین و گل محمدی تزئین کنید. نوش جان

بیشتر بخوانید:  پیرزن هفتاد ساله، پدیده وزنه برداری شد

نکات کلیدی در تهیه شله زرد دو نفره

می توانید تا ۳ پیمانه شکر بریزید ولی ۱.۵ تا ۲ پیمانه بهترین مزه برای شیرینی شله زرد دارد.

افزودن روغن مایع مانع آب انداختن شله زرد می شود.

افزودن نمک باعث می شود شیرینی شله زرد بیشتر مشخص شود.

باید برنج کاملا پخته شود سپس برنج را اضافه کنید.

به هیچ عنوان تا قبل ریختن شکر برنج را هم نزنید زیرا زود ته می گیرد.

افزودن کره باعث می شود شله زرد کمتر ته بگیرد.

دم کردن مانع آب انداختن شله زرد می شود.

حتما زعفران را قبل از ریختن شکر اضافه کنید.

پاناکوتای زعفرانی

efvglbrtpyi046nnyijy طرز تهیه 5 دسر زعفرانی خوشمزه

مواد لازم

شیر 3 پیمانه

شکر 1 پیمانه

خامه‏ 1 بسته

پودر ژلاتین 3 قاشق سوپ خوری

وانیل 1/4 قاشق چای خوری

گلاب 2 قاشق غذا خوری

زعفران به مقدار لازم

پودر ژلاتین رو با آب سرد حل کردم و روی حرارت غیر مستقیم به روش بن ماری حسابی حل کردم تا مایع شفافی ایجاد بشه. (روی بخار کتری بزاریدش)

شیر ، زعفران ، شکر رو توی قابلمه میریزم و میزاریم تا به جوش بیاد. اگه رنگ زعفران خوشرنگ نبود باید با اضافه کردن زعفران اونو به رنگ دلخواهمون برسونید.

وقتی به جوش اومد گلاب و وانیل رو اضافه میکنیم. گلاب رو اگه از اول بریزید هم بوش میره و هم تلخ میکنه مواد رو. حالا ژلاتین رو که هم دما است با شیرمون به مواد اضافه میکنیم و میزاریم تا حسابی خنک بشه.

نوبت باز کردن خامه است. کمی خامه رو میزنیم تا باز بشه . نیازی نیست زیاد فرم بگیره.

وقتی دمای خامه و دسر یکی شد خامه رو به مواد اضافه میکنیم. بهتره اول یک کم مواد رو توی خامه بریزید و وقتی رقیق شد باقی مواد رو اضافه کنید و خوب هم بزنید. اگه هم دما نباشن خامه میبره!

و تو قالب مورد نظر میریزیم و میزاریم کمه کم ۱۲ ساعت تو یخچال بمونه.

در سایت آذربو با خرید زعفران از کشاورز میتوانید از کشاورزان حمایت کنید.

3rfoc4jotybh39th3 300x150 طرز تهیه 5 دسر زعفرانی خوشمزه

مشکوفی

جزء انواع دسرها می باشد و اصالت این دسر برای استان مازندارن است و یک دسر بسیار خوشمزه برای ماه مبارک رمضان در افطاری ها می باشد و بسیار طعم و مزه خوب و بافتی شبیه به فرنی دارد و اگر خنک سرو شود مزه بستنی زعفرانی را می دهد و مطمئن باشید بچه ها بشدت عاشق این دسر خواهند شد. شما می توانید مشکوفی را در رنگ های مختلف تهیه کنید و به صورت تک نفره سرو کنید یا اگر دوست دارید به صورت قالبی تهیه کنید بهتر است کمی پودر ژلاتین داخل مواد مشکوفی بریزید. این دسر خوشمزه در مازندارن بسیار محبوب است و پای ثابت افطار ها می باشد. طرز تهیه آسانی دارد و نیاز به زمان زیادی برای تهیه آن نیست

نشاسته گل ۱ پیمانه

شکر ۱ پیمانه

شیر ۵ پیمانه

بیشتر بخوانید:  مدیرعامل شیک شلف از انواع قفسه فروشگاهی می گوید | کاربرد قفسه مشبک و استند پانچی در موفقیت کسب وکارها

کره ۵۰ گرم

گلاب ۱/۲ پیمانه

وانیل نوک ق چای خوری

زعفران دم کرده غلیظ ۳ ق غذا خوری

مرحله اول: آماده سازی نشاسته

ابتدا نشاسته گل را داخل شیر سرد ریخته و خوب با همزن دستی هم بزنید تا نشاسته گل کاملا باز شود سپس از صافی رد کنید تا دانه درشت نشاسته که حل نشده است خارج شود و مخلوط صاف و یکدستی داشته باشید.

مرحله دوم: جوشاندن شیر و نشاسته

سپس داخل قابلمه ریخته و به روی حرارت ملایم قرار دهید و خوب مواد را هم بزنید تا نشاسته گلوله گلوله نشود سپس در ادامه وقتی بوی خامی نشاسته گرفته شود شکر را اضافه کنید خوب هم بزنید تا دانه های شکر حل شود.

مرحله سوم: افزودن زعفران و گلاب

مشکوفی در حال غلیظ شدن است پس گلاب و زعفران را اضافه کنید و هم بزنید تا مشکوفی خوش رنگ شود اگر دوست دارید مشکوفی چند رنگ تهیه کنید در این مرحله مواد را داخل دو تا قابلمه ریخته و با افزودن پودر کاکائو مشکوفی دو رنگ داشته باشید.

مرحله چهارم: تهیه مشکوفی

در انتها کره و وانیل را اضافه کنید و هم بزنید وقتی مشکوفی به غلظت فرنی رسید از روی حرارت بردارید و داخل لیوان ها بریزید می توانید هم به صورت داغ و هم داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود سپس روی مشکوفی را با انواع خلال یا گل محمدی تزئین کنید.نوش جان

آذربو بهترین سایت فروش زعفران سرگل است.

نکات کلیدی در تهیه مشکوفی مجلسی و ساده

اگر دوست دارید مشکوفی ساده داشته باشید زعفران را حذف کنید.

دسر مشکوفی بروجرد و قزوین و مشهد نیز به همین ترتیب است با اندکی تغییرات است.

برای مشکوفی سه رنگ لایه ها را به ترتیب تهیه کنید و داخل لیوان ریخته هر لایه را داخل یخچال گذاشته کمی که خنک شد لایه دیگر را روی آن بریزید.

برای تهیه مشکوفی کاکائویی پودر کاکائو را کمی با آب جوش حل کنید سپس استفاده کنید.

می توانید شکر را تا ۱/۲ پیمانه هم بریزید بستگی به ذائقه شما دارد.

دسر زعفرانی

یکی از دسرهای سنتی ایرانی که بسیار خوش طعم و مزه می باشد و گزینه خوبی برای مهمانی است و اگر دوست دارید یک دسر متفاوت و خوشمزه با عطر و مزه بهشت تهیه کنید دسر زعفرانی را به خاطر بسپارید. این دسر از لبنیات به همراه ژلاتین و زعفران که مهم ترین عامل این دسر است تهیه می شود و می توانید در انواع قالب ها آن را تهیه کنید به صورت تک نفره یا قالبی بزرگ چون به دلیل داشتن خامه به راحتی از قالب خارج می شود و با تزئین آن با پسته و خلال بادام بسیار هیجان انگیز می شود. اگر از قالب پلاستیکی استفاده می کنید حتما قالب را کمی چرب کنید. سعی کردیم مواد را هم به پیمانه و هم به گرم بگوییم که به راحتی بتوانید آن را تهیه کنید. برای خرید زعفران نگین  میتوانید به سایت آذربو مراجعه کنید.

efg prt th4m6poyj4oin5yj4oi5lj 240x300 طرز تهیه 5 دسر زعفرانی خوشمزه

مواد لازم

شیر ۳ پیمانه معادل ۶۰۰ گرم

شکر ۳/۴ پیمانه + ۲ ق غذا خوری معادل ۱۷۰ گرم

پودر ژلاتین ۲ ق غذاخوری

آب ۱/۲ پیمانه معادل ۱۰۰ گرم

بیشتر بخوانید:  ادکلن، باعث مرگ ناپلئون بناپارت شده است!

گلاب ۱ ق غذاخوری

زعفران دم کرده به اندازه دلخواه

خامه صبحانه ۱۰۰ گرم

مرحله اول: بن ماری کردن ژلاتین

ابتدا باید ژلاتین را آماده کنید، برای شروع آب سرد را داخل کاسه ریخته و روی آن ژلاتین بریزید و برای ۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا اسفنجی شود سپس بن ماری کنید بدین صورت که روی حرارت غیر مستقیم بخار آب قرار دهید تا دانه های ژلاتین حل شود سپس کنار گذاشته تا خنک شود می توانید برای بن ماری کردن ۱ دقیقه داخل مایکروفر قرار دهید.

مرحله دوم: جوشاندن شیر

شیر را اندازه کنید و داخل قابلمه بگذارید و هم بزنید تا کم کم گرم شود و به جوش بیاد سپس شکر را به شیر اضافه کنید و هم بزنید تا کم کم دانه های شکر ذوب شوند و زمانی که مجدد شیر به جوش آمد گلاب و زعفران را اضافه کنید و هم بزنید سپس از روی حرارت بردارید تا خنک شود و از داغی بیفتد مقدار افزودن زعفران به سلیقه شما بستگی دارد هر چقدر بیشتر بریزید رنگ دسر شما پر رنگ تر می شود.

مرحله سوم: افزودن خامه

در ادامه وقتی مایع شیر خنک شد از قبل خامه را اندازه کنید و در دمای محیط قرار دهید سپس به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا خامه به خوبی حل شود نوبت افزودن ژلاتین می باشد آن را نیز اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله چهارم: تهیه دسر زعفرانی

در ادامه قالب مورد نظر را آماده کنید می توانید از قالب پلاسیتکی یا فلزی یا سیلیکونی و یا شات های تک نفره استفاده کنید مواد دسر را داخل قالب ریخته و قالب را برای ۸ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد و بعد با چاقو به آرامی دور قالب را جدا کنید و روی سینی مورد نظر برگردانید و به دلخواه تزئین کنید.نوش جان

اگر دوست دارید خیلی پر رنگ تر باشد می توانید از کمی رنگ خوراکی زرد ژله ای استفاده کنید.

می توانید با خامه قنادی نیز این دسر را تزئین کنید.

بجای شکر می توانید از عسل نیز در تهیه این دسر استفاده کنید.

بهتر است از شیر پرچرب در تهیه این دسر استفاده کنید.

243crt3jv54you46ovyjn 300x277 طرز تهیه 5 دسر زعفرانی خوشمزه

دسر ماقوت شیری زعفرانی

قالب رو با کمی کره چرب کنین و بزارین دوی فریزر

میتونین فقط از نشاسته معمولی استفاده کنین، من چون نشاسته کم داشتم به ناچار نشاسته ذرت استفاده کردم.

آب و نشاسته رو مخلوط کنین تا گلوله ای باقی نمونه

اگه گلوله داشت، از صافی عبور بدین

همه چیو جز گلاب بریزین داخل قابلمه و با شعله متوسط مدام هم بزنین تا سس کچاپ غلیظ شه.

وقتی ب غلظت مدنظر رسید، شعله رو خاموش کنین و گلاب رو اضافه کنین و هم بزنین تا مخلوط شه

صبر کنین تا به دمای محیط برسه سپس بریزین توی قالب و بزارین ۳ ساعت توی یخچال بمونه تا خودشو بگیره

به راحتی برمیگرده، کافیه اطرافشو با چاقوی خیس جدا کنین

توی ظرف سرو نصف قاشق آب بریزین تا موقع وسط انداختن دسر بتونین راحت تکونش بدین

اینم ته قابلمه‌شه مث نون زیر کبابه، از خودش خوشمزه‌تره .

برای خرید سرگل  به سایت آذربو مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی

آمبولی پس از ماموپلاستی

آمبولی ریه به عنوان یک موضوع جدی و حساس پس از جراحی‌های ترمیمی مانند ماموپلاستی …