نشانه ، علت و راه حل داغ شدن CPU در ویندوز ۱۰

[ad_1]

%name نشانه ، علت و راه حل داغ شدن CPU در ویندوز ۱۰

حل مشکل داغ شدن CPU در ویندوز ۱۰

مشکل گرم شدن سی پی یو در ویندوز 10

همان طور که همه ما می دانیم CPU به عنوان مغز رایانه عمل می کند. به همین دلیل می باشد که هرگونه اختلالی که برای آن به وجود بیاید، سبب ناکارآمدی کل رایانه خواهد شد. داغ شدن CPU یکی از عواملی می باشد که پایان اقبال های رایانه را تحت تاثیر می گذارد.

در این مقاله قصد داریم تا در مورد علت داغ شدن CPU در ویندوز 10 و سپس راه حل این مشکل توضیحاتی ارائه دهیم.

نشانه های داغ شدن CPU

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، CPU مغز رایانه می باشد و به همین دلیل هر گونه اختلال و مشکلی در رابطه با CPU بر روی پایان رایانه تاثیر گذار خواهد بود.

از آن جایی که CPU خیلی احساساتی می باشد، حرارت خیلی بالا به آن آزار های زیادی داخل می کند و گاهی اوقات سبب سوختن آن می شود. به همین دلیل بهتر می باشد با دیدن نشانه های زیر سریعا نسبت به حل مشکل داغ شدن CPU دست به کار شوید.

کاهش بازدهی رایانه

%name نشانه ، علت و راه حل داغ شدن CPU در ویندوز ۱۰

کاهش بازدهی رایانه یکی از نشانه های داغ شدن CPU در ویندوز 10 می باشد

اگر افت عملکرد رایانه شما به طرز محسوسی قابل مشاهده می باشد، داغ شدن CPU می تواند یکی از عوامل ایجاد این افت کارایی باشد.  افزایش دما سبب کاهش کارایی CPU می شود و در عاقبت تمامی رایانه با افت کارایی مواجه می شود. دلیل این افت کارایی محافظت از CPU می باشد.

وقتی که CPU داغ می شود، سیستم برای محافظت از CPU آن را مجبور می کند تا در فرکانس پایین تری کار کند و در عاقبت کارایی آن خیلی پایین تر می آید.

صدای زیاد فن پردازنده

اگر دمای CPU افزایش یابد، فن آن هم برای تخلیه گرما با سرعت خیلی بیشتری کار می کند. پس اگر شما متوجه شده اید که صدای فن شما بیشتر از گذشته شده می باشد، می توان به داغ شدن بیش از حد CPU شک کرد.

البته اشتباه نکنید، برخی اوقات اگر شما یک برنامه و یا بازی سنگین را باز کنید، به طور طبیعی دمای CPU افزایش می یابد و به همین دلیل فن آن هم با سرعت بیشتری می چرخد.

بیشتر بخوانید:  روش های اتصال iPad و گوشی آیفون به تلویزیون

خاموش شدن و یا ریستارت شدن رایانه

اگر گاهی اوقات با باز کردن بازی ها و یا برنامه ها ویندوز به طور خودکار ریستارت می شود و یا این که به طور کلی خاموش می شود، باز هم داغ شدن CPU می تواند یکی از عوامل آن باشد.

پردازنده های جدید به گونه ای طرح‌ریزی شده اند که برای محافظت از خود، زمانی که دمای آن ها از حالت استاندارد خارج می شود، خاموش می شوند. البته دمایی که برای خاموش شدن و یا ریستارت شدن در آن ها تنظیم شده می باشد، 90 درجه سانتی گراد می باشد که دمای خیلی بالایی می باشد.

مشاهده دمای CPU

اگر شما موارد بالا را در رایانه خود مشاهده نموده اید و به این که افزایش دمای CPU دلیل آن ها می باشد، می توانید با چک کردن دمای CPU به یقین برسید.

برای این کار روش های خیلی زیادی وجود دارد که یکی از آسوده ترین روش ها استفاده از نرم افزار های ساخته شده برای این کار می باشد. نرم افزار های زیادی برای مشاهده کردن ویژگیها پردازنده و دمای آن وجود دارد. در این آموزش ما از نرم افزار Quick CPU استفاده می کنیم.

این نرم افزار در کنار شایستگی نمایش دمای CPU و دیگر ویژگیها آن مشابه نام، میزان هسته، فرکانس کارایی و… بخشی دارد که می توانید با استفاده از آن کارایی پردازنده خود را افزایش دهید.

برای چک کردن دمای CPU با استفاده از این نرم افزار، پس از دانلود و باز کردن آن، در همان ورقه اول و در اقبال CPU Temperature می توانید دمای دقیق و لحظه ای پردازنده خود را مشاهده کنید.

%name نشانه ، علت و راه حل داغ شدن CPU در ویندوز ۱۰

اقبال نشان دهنده دما در برنامه quick cpu

بهترین دما برای پردازنده تا 50 درجه می باشد. البته این مقدار برای هر CPU متغیر می باشد اما به طور کلی اگر دما پردازنده شما در حالت رایج بیش از 50 درجه شود، سیستم شما رفته رفته با کاهش کارایی روبه رو می شود.

اگر دما به 80 و یا 90 درجه سانتی گراد برسد، سیستم شما به طور خودکار ریستارت و یا خاموش می شود.

علت داغ شدن CPU در ویندوز ۱۰

به طور کلی می تواند گفت ویندوز 10 هیچ تاثیری در داغ شدن CPU شما ندارد. البته اگر CPU شما به مقدار زیادی بی‌قدرت باشد (مشابه CPU های یک هسته ای) می توان گفت چون این ویندوز برای این گونه پردازنده ها سنگین می باشد، سبب افزایش فشار بر روی CPU و افزایش دما در آن می شود.

بیشتر بخوانید:  نحوه افزودن خط چین افقی در یک سند ورد

بنابر این اگر CPU خیلی بی‌قدرت می باشد، ویندوز 10 برای آن مناسب نیست و بهتر می باشد که از ویندوز های قدیمی تر مشابه ویندوز xp استفاده کنید.

اما به طور کلی، ویندوز علت داغ شدن CPU نیست. اگر پردازنده شما دست‌کم دو هسته ای باشد، ویندوز تنها حدود 10 درصد از آن را درگیر خود می کند و به همین دلیل فشار زیادی از جهت ویندوز به CPU داخل نمی شود.

در ادامه به برخی از عوامل اصلی که سبب افزایش دمای CPU می شوند اشاره می کنیم.

• مشکلات خمیر سیلیکون

%name نشانه ، علت و راه حل داغ شدن CPU در ویندوز ۱۰

علت داغ شدن CPU در ویندوز ۱۰ می تواند مشکلات مربوط به خمیر سیلیکون باشد

خمیر سیلیکون، نام ماده ای می باشد که فضای بین CPU و هیت سینک را که معمولا آلومینیومی می باشد را پر می کند. قصد از هیت سینک همان پایه فن پردازنده می باشد. در حالت رایج بین پردازنده و هیت سینک، یک فضای خالی باقی می ماند و این فضای خالی بازدارنده از انتقال گرمای CPU می شود.

به همین دلیل از خمیر سیلیکون برای پر کردن فضای خالی بین پردازنده و هیت سینک استفاده می کنند.

پس اگر خمیر سیلیکون شما مشکلی داشته باشد، انتقال دما به صورت درست انجام نمی شود و در عاقبت دمای CPU افزایش می یابد.

به طور مانند اگر شما از یک خمیر سیلیکون بی کیفیت استفاده کرده باشید، مدت انقضای خمیر سیلیکون پایان شده باشد و یا نصب پردازنده به شکل اصولی انجام نشده باشد، در نهایت منجر به افزایش دمای پردازنده خواهد شد.

• نابسامانی در فن CPU

فن پردازنده وظیفه خارج کردن گرما از آن را دارد و به همین دلیل هرگونه اخلال و مشکلی که در کارایی آن به وجود بیاید، سبب افزایش دمای CPU می شود.

گاهی اوقات حتی شل شدن یک پیچ فن پردازنده می تواند منجر به کاهش کارایی آن بشود. از طرفی فن ها هم یک تکه الکترونیکی هستند و به همین دلیل در طول دوران کارایی خود را از دست می دهند. و طبیعتاً از دست دادن کارایی منجر به افزایش دمای پردازنده خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  انواع روشهای مشاهده قدرت سیگنال وای فای در ویندوز 10

•عدم انتقال هوای کیس

%name نشانه ، علت و راه حل داغ شدن CPU در ویندوز ۱۰

بسته بودن راه های هوا در کیس می تواند علت داغ شدن CPU در ویندوز ۱۰ باشد

یکی از دیگر عواملی که می تواند سبب افزایش دمای پردازنده شود، عدم انتقال هوای درون کیس می باشد.

بعد از اینکه فن پردازنده هوای گرم را به بیرون پرتاب می کند، باید راهی باشد تا این هوای گرم خارج شود و هوای تازه جای آن را بگیرد.

پس اگر راه های ورودی و خروجی هوا در کیس شما بسته باشد، رفته رفته هوای درون آن گرمتر می شود و به همین دلیل دمای CPU نیز افزایش خواهد یافت.

حل مشکل داغ شدن CPU در ویندوز ۱۰

%name نشانه ، علت و راه حل داغ شدن CPU در ویندوز ۱۰

شما باید با توجه به علت داغ شدن CPU در ویندوز ۱۰ نسبت به حل آن اقدام کنید

برای این کار شما باید با توجه به علت عمل کنید. مثلا اگر در کیس شما هوای کافی جریان ندارد، راهی برای ورود و خروج هوا ایجاد کنید. همچنین می توانید برای انتقال دمای بهتر از یک فن دیگر برای خارج کردن هوا در پشت کیس خود استفاده کنید. اگر پردازنده شما خیلی زورمند می باشد، بهتر می باشد که از چند فن استفاده کنید.

در موارد دیگر اگر فن پردازنده شما صدا می دهد و اندیشه می کنید که کارایی اش افت پیدا کرده می باشد، نخست می توانید با پاک کردن آن و روغن کاری، کارایی آن را افزایش دهید و اگر نفع ای نداشت باید آن را عوض‌کردن نمایید.

در نهایت اگر هیچ مشکلی در کیس شما و یا فن پردازنده شما وجود نداشت، به احتمال زیاد مشکل از خمیر سیلیکون می باشد. عوض‌کردن خمیر سیلیکون به تجربه نیاز دارد زیرا خار های پردازنده خیلی احساساتی هستند و هرگونه ضربه و یا فشار به آن می تواند سبب نابسامانی شود.

بهتر می باشد که برای عوض‌کردن خمیر سیلیکون و یا فن CPU به یک شخص متخصص مراجعه نمایید تا مشکلی برای پردازنده شما ایجاد نشود.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

تری دی مکس چیست و چه کاربردی دارد؟

[ad_1] تری دی مکس یکی از زورمند ترین برنامه ها در حوزه گرافیک رایانه و …