انواع عمل بینی

45t5fgv4tv4v5 300x169 انواع عمل بینی

فرم بینی در زیبایی چهره تاثیر به سزایی دارد به همین دلیل عمل بینی به یکی از جراحی های پرطرفدار تبدیل شده است که اگر با دقت و مهارت انجام شود ضمن هماهنگ شدن سایز بینی با سایر اجزای صورت، نواقص در ساختار آن نیز برطرف خواهد شد. در این مقاله تمام موضوعات مرتبط با جراحی بینی توضیح داده می شود و به سوالات شما در این زمینه پاسخ می دهیم پس لطفأ با ما همراه باشید.

انواع عمل بینی

عمل بینی را با توجه به ناهنجاری بینی و هدف از انجام جراحی می توان به چند دسته زیر تقسیم کرد:

جراحی رینوپلاستی

از جراحی رینوپلاستی در زمانی استفاده می شود که پزشک قصد ایجاد تغییرات ساختاری در بینی داشته باشد. در طی رینوپلاستی با ایجاد برش در  پوست بین دو سوراخ بینی، تمام معایب برطرف می شود و پزشک برای اهداف زیبایی نیز اقدامات لازم را انجام می دهد.

جراحی ترمیمی بینی

جراحی ترمیم بینی یا روتوش بینی در ممکن است برای درمان یا برای زیبایی انجام شود. معمولأ افرادی که از نتیجه عمل اولیه راضی نیستند برای عمل ترمیم بینی اقدام می کنند. عمل ترمیمی به دلیل ضعیف شدن بافت بینی دشوار و پیچیده است و پزشک به دو روش باز و بسته آن را انجام می دهد. در طی این جراحی ممکن است از لاله گوش برای برداشت غضروف استفاده شود. همچنین جراحی ترمیم بینی برای اشخاصی که در اثر حادثه بخشی از بافت بینی خود را از دست داده باشند ضروری است.

جراحی بینی شکسته

بینی در برابر ضربه بسیار حساس است و در اثر برخورد اشیا با آن، تصادف، ورزش و غیره ممکن است ترک در غضروف یا استخوان آن ایجاد شود که در چنین مواردی شخص به دلیل شکستگی بینی تحت درمان قرار می گیرد. شکستگی بیشتر در پل یا دیواره بینی ایجاد می شود یعنی جایی که بینی به دو بخش تقسیم شده است. پزشک در طی جراحی بینی شکسته با توجه به نوع و محل شکستگی، ساختار بینی را ترمیم می کند.

عمل جراحی اصلاحی

عمل جراحی اصلاحی به اشخاصی توصیه می شود که به دلیل موفق نبودن جراحی اولیه یا بروز حادثه ای پس از آن از ظاهر بینی خود راضی نیستند. در طی عمل جراحی اصلاحی پزشک سعی می کند با توجه به ضعیف بودن ساختار بینی به دلیل برداشتن غضروف در جراحی اولیه، با دقت زیاد نواقص را برطرف کند و زیبایی بینی را با توجه به اصول زیبایی شناختی برای بیمار به ارمغان بیاورد.

جراحی سپتوپلاستی

از جراحی سپتوپلاستی در وقتی استفاده می شود که تیغه میانی بینی منحرف شده است. تیغه بینی ممکن است از بدو تولد منحرف باشد یا در اثر وقوع حادثه چنین ناهنجاری در بینی رخ داده باشد. در طی جراحی پزشک با ایجاد برش در یک طرف بینی به تیغه دسترسی پیدا می کند؛ سپس غشای مخاطی که تیغه را پوشش داده است به سمت بالا می کشد و تیغه منحرف شده را در مکان مناسب قرار می دهد. در فرایند جراحی، مایع یا استخوانی که باعث انحراف تیغه بینی شده است برداشته می شود. در پایان غشای بینی به محل اولیه خود باز می گردد.

بیشتر بخوانید:  ۶ هزار کیلومتر برای شکستن قفل عشق پیموده شد

در نتیجه جراحی سپتوپلاستی علاوه بر تحقق اهداف زیبایی مشکلات تنفسی فرد نیز برطرف می شود. کج بودن تیغه بینی اگر درمان نشود ممکن است عوارضی مانند درد صورت و خونریزی مکرر از بینی را به همراه داشته باشد.

جراحی آلارپلاستی

جراحی آلارپلاستی برای اشخاصی استفاده می شود که سوراخ بینی آن ها در بخش قدامی بزرگ است و در زمان تنفس بزرگ تر می شود. در طی عمل جراحی با کوچک شدن سایز سوراخ بینی و با ایجاد تناسب و هماهنگی در ظاهر بینی، هدف زیبایی نیز محقق خواهد شد. در جراحی آلارپلاستی، پزشک مقداری از پوست پره بینی در بخش دیواره خارجی آن را برمی دارد که در نتیجه آن بینی باریک تر به نظر می رسد. برای کوچک کردن پره بینی از 3 تکنیک زیر استفاده می شود:

تکنیک وج

در این روش، پزشک، برش را در پایین ترین بخش پره بینی یعنی در محلی که پره بینی به پشت لب متصل می شود؛ ایجاد می کند.

تکنیک سیل

در این روش برش در داخل بینی ایجاد می شود و در بخش بیرونی هیچ برشی زده نمی شود.

تکنیک ویر

در این روش برش ها موازی با پل بینی و در محل خمیدگی پره بینی ایجاد می شود.

ممکن است پزشک برای ایجاد تقارن در بینی از ترکیب دو تکنیک وج و سیل استفاده کند.

45yf45yfytfyt45t 300x169 انواع عمل بینی

اصلاح نوک بینی

نوک بینی در حالت طبیعی باید کمی به سمت بالا متمایل باشد در غیر این صورت به دلیل زاویه ای که با لب بالا ایجاد می کند ممکن است زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار بدهد. در عمل اصلاح نوک بینی، پزشک با استفاده از روش رینوپلاستی باز یا بسته اقدامات لازم را برای رفع نقص و زیبایی انجام می دهد.

عمل کامل بینی

عمل کامل بینی به دو روش باز و بسته  متناسب با ساختار بینی، نوع ناهنجاری و هدف از جراحی انجام می شود:

روش جراحی باز

بیشتر جراحی های بینی با روش باز انجام می شود زیرا پزشک با دسترسی کامل به ساختار بینی می تواند نواقص را برطرف کند و اقدامات لازم برای فرم دهی به بینی و زیبایی را نیز انجام بدهد. در این روش پوست بینی از تیغه وسط آن یعنی کلولا برش داده می شود تا پزشک بتواند با کنار زدن بافت نرم روی بینی، ساختار آن را مشاهده کند. سپس برای فرم دادن به بینی مرحله تراشیدن استخوان یا غضروف بینی شروع می شود. سپس پوست بینی به جای اول خود بازمی گردد و محل جراحی بخیه می شود. روش جراحی باز برای بینی گوشتی، بینی قوزدار و بینی که تیغه آن منحرف شده است بهترین روش جراحی محسوب می شود.

بیشتر بخوانید:  جای دست‌های مرموز متعلق به کیست؟

روش جراحی بسته

اگر نقص و ناهنجاری بینی جزئی باشد، پزشک از روش جراحی بسته استفاده می کند و با ورود تجهیزات پزشکی از طریق سوراخ بینی و برش در بخش داخلی آن نقص برطرف می شود. برای تغییر در نوک بینی از روش جراحی بسته استفاده نمی شود زیرا پزشک برای تغییر در این بخش نیاز به دسترسی به ساختار بینی دارد. دوره نقاهت در جراحی به روش بسته کوتاه تر است و هیچ اثری از جراحی روی بینی مشاهده نخواهد شد. همچنین ورم بینی در طی مدت کوتاه تری برطرف می شود.

اصلاح پره های بینی

جراحی برای اصلاح پره های بینی زمانی توصیه می شود که پره ها بیش از حد معمول پهن باشند طوری که به دلیل ناهماهنگ بودن بینی با سایر اجزای صورت، زیبایی فرد تحت تاثیر قرار گرفته باشد. در طی جراحی برش هایی در پره بینی ایجاد می شود و پزشک با ظرافت برای کوچک کردن پره ها ، روش جراحی را به کار می گیرد طوری که جای برش روی بینی قابل مشاهده نباشد. میزان کوچک شدن پره ها به آناتومی بدن بیمار بستگی دارد. اگر پره های بینی بیش از حد کوچک شده باشند ممکن است فرد با مشکلاتی مانند تنگی نفس مواجه شود. اگر ساختار نگهدارنده بینی ضعیف باشد پزشک با استفاده از روش های تقویتی، تغییرات لازم را در پره بینی به وجود می آورد.

بازسازی غضروف بینی

ممکن است به دلایل متعددی از جمله نامتقارن بودن بینی، مشکلات تنفسی، حذف بخش زیادی از استخوان یا غضروف بینی در جراحی رینوپلاستی شخص برای جراحی ترمیمی اقدام کند. در چنین وضعیتی اگر غضروف بینی برای انجام جراحی کافی نباشد پزشک اقدام به پیوند غضروف می کند یعنی از بخش های دیگر بدن مانند لاله گوش یا دنده ها غضروف بر می دارد. خوب است بدانید که برداشت غضروف از لاله گوش باعث بد فرم شدن گوش نخواهد شد و به دلیل کم بودن غضروف در این بخش فقط برای ترمیم های ساده از آن استفاده می شود. اما اگر ترمیم بینی به غضروف زیاد نیاز داشته باشد؛ پزشک برشی به ابعاد 4 تا 5 سانتی متر در سینه ایجاد می کند و از دنده مقداری غضروف برمی دارد. این روش تاثیر منفی بر سینه و دنده بیمار ندارد. غضروف دنده به دلیل بافت طبیعی تر آن، ماندگاری و مقاومت زیاد در مقابل عفونت، بهترین گزینه برای پیوند غضروف محسوب می شود. ممکن است از غضروف مصنوعی برای ترمیم بینی استفاده شود که ماندگاری آن بیشتر است اما احتمال عفونت وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  نکات سفارش و ساخت پروتز دست و انگشت مصنوعی

tfg45y45y56 300x169 انواع عمل بینی

جراحی کوچک کردن بینی

برخی از افراد به دلیل بزرگ بودن بینی و عدم توازن آن با سایر اجزای صورت احساس ناراحتی می کنند و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. در این موارد پزشک با انجام جراحی کوچک کردن بینی، سایز آن را با توجه به فرم صورت و بینی فرد هماهنگ و زیبا می کند. در جراحی کوچک کردن بینی، تغییرات لازم در ساختار بینی ایجاد می شود و پزشک با تراشیدن پل بینی، برداشتن بخشی از غضروف و در صورت نیاز کوچک کردن پره ها در مجموع جراحی کوچک کردن بینی را انجام می دهد.

جراحی بینی زیبایی

جراحی بینی زیبایی  برای برطرف شدن معایب بینی انجام می شود و در نتیجه آن علاوه بر زیباسازی بینی، مشکلاتی هم که برای سلامت فرد ایجاد شده مانند تنگی نفس یا خونریزی های مداوم از بینی برطرف خواهد شد.در طی جراحی زیبایی بینی،  بهترین مدل برای فرم دهی به بینی که بیشتری سازگاری را با ساختار بینی و آناتومی بدن بیمار دارد انتخاب می شود.

4yf45y45fy45yt 300x169 انواع عمل بینی

جمع بندی

زیبایی چهره و هماهنگی بین اجزای آن برای هر فردی جذاب و دلنشین است و بینی یکی از اجزایی است که زیبایی آن تاثیر زیادی بر زیبایی صورت دارد به همین دلیل افراد زیادی متقاضی عمل جراحی بینی هستند. جراحی بینی به دلیل سخت و پیچیده بودن باید از سوی پزشک کاردان انجام شود در غیر این صورت نتیجه عکس می دهد یعنی با آسیب به سلامت و زیبایی فرد برای او مشکلات متعددی را ایجاد خواهد کرد. با انتخاب بهترین پزشک جراحی بینی و رعایت توصیه های مراقبتی مربوط به قبل و بعد از جراحی به خودتان برای دستیابی به نتیجه مطلوب کمک کنید. در پیج اینستاگرام دکتر کامبیز ایزدپناه می توانید نمونه عمل های ایشان را ببینید.

مطلب پیشنهادی

آمبولی پس از ماموپلاستی

آمبولی ریه به عنوان یک موضوع جدی و حساس پس از جراحی‌های ترمیمی مانند ماموپلاستی …