روش های نگهداری رب گوجه فرنگی

%name روش های نگهداری رب گوجه فرنگی

نگهداری رب گوجه فرنگی از معضلات رایج در آشپرخانه میباشد

شیوه های مختلفی را تا بحال امتحان نموده اید: نگهداری رب گوجه فرنگی در فریزر و یخدان، استفاده نکردن از قاشق چرب و وسایلی که برای این قصد در بازار موجود هست.

“نگهداری رب گوجه فرنگی” از معضلات رایج در آشپرخانه میباشد.

رب گوجه فرنگی از پر کاربرد ترین چاشنی در غذاهای ایرانی میباشد و از جهت ديگر دائما در معرض کپک زدن و ویران‌شدن میباشد.

این روزها خیلی از بانوان خود اقدام به درست کردن رب گوجه فرنگی و چه بسا فروش آن می کنند. مصرف کنندگان رب های خانگی هم هر کدام به روشی آن را نگه می دارند. رب گوجه فرنگی دائما در معرض ویران‌شدن وکپ زدن میباشد ولی روش هایی هم برای پیشگیری از این معضلات وجود دارد.

این روش نگهداری رب گوجه فرنگی، وسایل خاصی نیاز ندارد.

شما در واقع از یک فوت کوزه گری که در آشپزخانه تست شده میباشد آگاه می شوید.

تا از دردسر پس از کپک زدن و نابسامانی رب گوجه فرنگی مطمئن شوید.

برای نگهداری رب گوجه فرنگی، تنها چیزی که نیاز دارید یک کاسه پلاستیکی براق میباشد که بشود درب آن را استوار بست.

نمونه آن را یا در منزل دارید یا از اولین پلاسکو می توانید به قيمت کم تهیه کنید.

مرحله های جا به جا کردن رب گوجه :

ابتدا کاسه پلاستیکی یا شیشه ای را کاملاً پاکیزه کرده و بشویید و اجازه دهید تا خشک شود. رب گوجه ای را که در قوطی از بازار تهیه نموده اید را باز کردن و آن را با یک قاشق کاملاً پاکیزه به کاسه شیشه ای یا پلاستیکی جابجا کنید. رب گوجه را یک جا نریزید هر چند قاشق که می ریزید قاشق را چند مرتبه به صورت خطی در کاسه تحرک دهید تا حباب یا فضایی از هوا در زیر رب باقی نماند زیرا سبب کپک زدن و فساد رب می شود.

بیشتر بخوانید:  آموزش اولیه هنر رزین اپوکسی به صورت تصویری

مجددا بقیه رب را از قوطی یا شیشه به کاسه پلاستیکی جابجا کرده و باز هم با به حرکت درآوردن قاشق هوای موجود در کاسه پلاستیکی را با رب پر کنید. درب کاسه را استوار ببندید و آن را در یکی از طبقه های سردتر یخچال بگذارید. پیش از استفاده رب گوجه فرنگی قطعاً از بهداشتی بودن آن اعتماد پیدا کرده و از انبار کردن رب هم بپرهیزید.

%name روش های نگهداری رب گوجه فرنگی

از برداشتن رب گوجه فرنگی با قاشق خیس یا چرب خودداری کنید

نگهداری رب خانگی در فریزر

هنگامی که که به میزان کافی رب خانگی درست کردید، باید فکری برای مراقبت از آن بکنید.

نخست آنکه بهترین کاسه برای مراقبت رب خانگی کاسه شیشه ای میباشد که به خوبی درب آن سفت می شود . شیشه با ماده ی داخلی اش تصویر العمل نمی دهد و این کمک می کند رب شما خالص و جدید بماند.

این که رب خانگی را در فریزر نگهداری کنید و یا در یخچال، اختلاف چندانی ندارد، می توانید یکی از شیشه های مورد نیاز را در طبقه های بالایی یخچال بگذارید و ما بقی را در فریزر بگذارید و به مرور بیرون بیاورید. نکته ی مهمی که در این جا موجود میباشد این میباشد که درصورتی که تصمیم دارید رب خانگی خود را در فریزر نگهداری کنید، کاسه ها را به طور کامل پر نکنید تا در فریزر نترکند.

برای این که مدت زمانه طولانی تری رب ها سالم و تازه بمانند، هیچ گاه قاشق خیس و یا چرب را داخل کاسه نکنید به دلیل آن که اینکار سبب کپک زدن رب خانگی شما می شود.

نکته هایی برای نگهداری از رب

بیشتر بخوانید:  مدل تابلو یادبود برای مراسم عقد و عروسی

1- ظرفی که رب را قرار میباشد در آن بریزید باید کاملا خشک و پاکیزه باشد.

2- روی رب را روغن بریزد تا هوا داخل رب نشود و رب کپک نزند. بهتر میباشد روغن جامد آب کنید و روی پایان شیشه های رب بریزید. روغن سبب می شود هوا به داخل شیشه نفوذ نکند.

3- در زمانه پخت رب گوجه فرنگی، در پایان پخت به رب روغن افزایش کنید تا ماندگاری رب افزایش یابد.

4- درب کاسه رب باید به طور کامل استوار شود تا جلوی داخل شدن هوا به آن گرفته شود.

5- پس از پختن رب و کاسه کردن رب، کاسه رب را یک شبانه روز برخلاف از جهت درب کاسه بگذارید تا هوای داخل شیشه کاملاً از کاسه خارج شود.

6- به رب گوجه در موعد پخت نمک بزنید تا بازدارنده از ویران‌شدن رب شود.

7- کاسه رب را در جای خنک بگذارید.

8- که رب را باز می کنید باید قطعاً آن را در یخچال بگذارید تا خراب نشود.

استفاده رب کپک زده ممنوع!

استفاده هر مدل ماده غذایی که کپک زده باشد برای سلامتی مضر میباشد و حتی برداشتن اقبال کپک زده و استفاده باقی مانده آن که به نظر سالم می آید هم توصیه نمی شود. هنگامی که یک ماده غذایی کپک می زند، بیانگر وجود قارچ در آن میباشد بدین ترتیب حتی اگر اقبال کپک زده را از رب بیرون کنید، احتمال وجود اسپور های قارچ و سم موجود در آن در سایر رب موجود میباشد.

از آنجایی که اسپورهای قارچ با چشم غیر مسلح مشاهده نمی شوند و سم هم تنها با انجام آزمایشات شیمیایی تشخیص داده می شود، بدین ترتیب، این اندیشه که، چون ديگر داخل کاسه کپک دیده نمی شود، استفاده آن اشکالی ندارد، اشتباه میباشد.

بیشتر بخوانید:  آموزش نقاشی روی چوب

کپک ها در زمانه رشد خود، ماده ای به نام مایکوتوکسین تولید می کنند که برای تندرستی انسان زیان آور میباشد. نتایج تحقيقات متخصصان نشان داده میباشد، مایکوتوکسین در طولانی مدت سبب پیدایش بیماری های مزمن می شود و برخی از اقسام آن هم امکان دارد سبب بروز سرطان کبد شود. کپک ها در محیط گرم و مرطوب رشد می کنند ، بدین ترتیب اولین اقدام برای پیشگیری از کپک زدن ماده های غذایی نگهداری آنها در محیط خنک و خشک میباشد.

%name روش های نگهداری رب گوجه فرنگی

برای پیشگیری از کپک زدن مواد غذایی آنها را در محیط خنک و خشک نگهداری کنید

برترین کاسه برای مراقبت رب گوجه فرنگی

به چه دلیل بهتر میباشد رب گوجه فرنگی در بطری شیشه ای نگه داری شود؟

کنسرو کردن ماده های غذایی یا فرآوری خانگی و نگهداری آن ها، همیشه بهترین راه برای مراقبت آن ها میباشد خواه، آن ها گوجه فرنگی، فلفل یا زیتون هستند، یا هرچیز ديگر دلیل های زیادی برای انجام این کار وجود دارد بعضی از فواید زیاد این کار:

• شیشه بهداشتی تر میباشد.

• تغییری در عطر و طعم مواد غذایی به وجود نمی آورد.

• مواد غذایی در معرض اکسیژن یا گازهای دیگر وجود ندارند.

• عملا، غیر ممکن میباشد که غذا اکسید و یا خراب شود.

به عنوان آخرین نکته، کنسرو کردن، غذا را برای مدت زمانه طولانی تر از حد معمولی حفظ می کند و به درجه حرارت گرم و سرد مقاوم میباشد، بدین ترتیب بسیاری از غذاهای گوناگون را می توان به این روش آماده شده نگه داشت. نگه داشتن و استفاده از موادغذایی، مشابه این آسوده میباشد اصلاً علتی وجود ندارد که میکرو ارگانیسم به ماده های غذایی ضرر برساند، درحالیکه عطر و طراوت هم حفظ می شود.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

بوی بد کولر آبی چگونه از بوی بد کولر آبی خلاص شویم؟ به وجود آمدن …