چگونه مشاغل به سلامتی آسیب می رسانند؟ + راه های پیشگیری از آن

45tfg45yki4my0k4p5oyk 300x192 چگونه مشاغل به سلامتی آسیب می رسانند؟ + راه های پیشگیری از آن

تقریبا هر شغل و حرفه ای بعد از مرور زمان برای انجام دهنده آن مشکلاتی را به وجود می آورد. از رشته های ورزشی و صنعتی گرفته تا رشته های تحصیلی و بیمارستانی.

این آسیب ها ممکن است دایره هدفشان، سلامتی جسمی باشد و یا سلامتی روحی. حتی بعضی از مشاغل هر دو بخش روح و جسم را در مرور زمان مورد هدف قرار میدهند که دقیقا این مشاغل در دسته بندی مشاغل سخت قرار میگیرند.

آسیب هایی که هر شغل به سلامتی روحی و یا جسمی وارد میکند با شغل دیگر متفاوت است و درجه های یکسانی ندارد.

ممکن است دو شغل مانند هم در طولانی مدت برای فرد مشکلات جسمی و یا روحی ایجاد بکند اما درجه آسیب آن ها متفاوت باشد .

برای مثال کارمند اداره ای که در پشت میز کار میکند بر اثر نشستن زیاد دچار مشکلات جسمی میشود و در مقابل فردی که به کار در معدن مشغول است هم دقیقا بعد از مدتی مشکلات مختلف جسمی را بر روی بدن خود احساس میکند.

اما میزان این آسیب بر روی جسم در هر دو شغل متفاوت است و بی شک آسیب جسمی در فعالیت های کار در معادن بسیار بیشتر از پشت میز نشستن در مشاغل کارمندی است.

بیشتر بخوانید:  پیرزن هفتاد ساله، پدیده وزنه برداری شد

این مقوله در مشاغلی که در مرور زمان آسیب های روحی ایجاد میکنند هم صادق است.

آیا همه مشاغل باعث اختلال در سلامتی میشوند؟

در هر صورت هر نوع مشغله ای که ذهن را به خود مشغول کند و احساس اضطراب در فرد به وجود بیاورد میتواند به نوعی برای سلامتی مضر باشد. اما این امر اجتناب ناپذیر است و نمیتوان از آن جلوگیری کرد.

چرا که انسان در هر سن و مقطع از زندگی خود دچار مشغله هایی است که در آن لحظه برای خود سخت و ارزشمند محسوب میشود و ناچار به انجام آن است. همچنین این مشغله ها در بزرگسالی با توجه به وسیع شدن دایره مسئولیت ها افزایش پیدا میکند و تقریبا هیچ کس نمیتواند خود را از این قاعده مستثنی کند.

اما تفاوت در میزان سختی کار ونوع مشغله هاست.

ettttg45rjmtv9j845jhnytv45j 300x145 چگونه مشاغل به سلامتی آسیب می رسانند؟ + راه های پیشگیری از آن

ممکن است پزشکی که در بیمارستان کار میکند هم بعد از مدتی به علت برخورد با بیماران متفاوت از نظر روحی دچار ضعف و اختلال بشود. اما این مشکل معمولا برای سال های اولیه طبابت است و بعد از مدتی معمولا بسیار کم رنگ میشود.

اما تحقیقات نشان داده است سربازان و کارمندان روان درمانی که در بخش زندان ها مشغول به کار هستند به طور معمول دچار تنش های عصبی بیشتری نسبت به حالت عادی میشوند.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) پشت بام دنیا

که این آمار میتواند  به صورت صریح تفاوت و شدت و ضعف آسیب های مشاغل را به تصویر بکشد.

شغل هایی با آمار بیشترین آسیب

آسیب های وارده به بدن تنها به سخت کار کردن و قرار گرفتن در محیط های تنش زا ختم نمیشود. مشاغلی وجود دارند که در آن ها نه کار بسیار سختی انجام میشود و نه محیطی تنش زا دارند. برعکس ممکن است محیطی هیجان انگیز را برای انجام دهنده آن به وجود آورند.

اما در دسته شغل های خطرناک و پرریسک محسوب میشوند.

یکی از این شغل ها جوشکاری زیر آب و تست جوش سازه های زیر آب است. افرادی که در این شغل مشغول به کار هستند معمولا درخطر بسیار زیادی کار خود را انجام میدهند . و هر لحظه خطر شوک الکتریکی برا غواصه جوش کار وجود دارد.

در حال حاضر حتی با پیشرفت تکنولوژی هم این مشکل هم چنان پابرجا است و خطر هم چنان بازرسان جوش در زیر آب را تهدید میکند. برای این که با استانداردهای مورد تایید شرکت های بازرسی جوش بیشتر آشنا شوید پیشنهاد میکنم  از اینجا به صفحه بازرسی جوش شرکت کارن مراجعه کنید و pdf آن را دانلود کنید.

بیشتر بخوانید:  پرنده ای شبیه به شبح +عکس

3ftkfj5h898tn8fi5tu 300x230 چگونه مشاغل به سلامتی آسیب می رسانند؟ + راه های پیشگیری از آن

از دیگر شغل های توام با استرس زیاد ، شغل رانندگی ترانزیت در مناطق پر خطر مانند جاده های برفی و لغزنده میباشد.

راه های پیشگیری از آسیب های روحی و جسمی ناشی از کار

برای اینکه بتوانید آسیب های جسمی و روحی شغل خود را حذف کرده و یا آن را به میزان بسیار زیادی کمرنگ کنید لازم است چند ترفند را به صورت مستمر اجرا کنید تا بتوانید محیط کاری شاد و با راندمانی بالا داشته باشید.

  • سعی کنید کار خود را با نهایت لذت انجام دهید و برای پیشرفت حوزه کاری خود برنامه ریزی داشته باشید و آن را در عمل به اجرا در بیاورید.
  • برنامه غذایی منظمی داشته باشید و سعی کنید در وعده های غذایی خود از زنجیره غذایی سالم استفاده کنید تا انرژی بدنتان به طور کامل تامین شود.
  • برنامه زندگی خود را تنها به کار کردن محدود نکنید و سعی کنید با فعالیت های ورزشی در طول روز و یا شب روحیه خود را عوض کنید.
  • در آخر هفته سعی کنید با دوستان و یا خانواده خود وقت بگذرانید و برای کار زمانی را اختصاص ندهید تا مغز و بدنتان مدتی را برای استراحت در اختیار داشته باشند.

منبع مطلب: زوم لایف

مطلب پیشنهادی

آمبولی پس از ماموپلاستی

آمبولی ریه به عنوان یک موضوع جدی و حساس پس از جراحی‌های ترمیمی مانند ماموپلاستی …