آشنایی با انواع سوغات یزد

 

yazd souvenirs 01 آشنایی با انواع سوغات یزد

معرفی سوغات یزد

سوغات یزد چه چیزهایی هست؟

یزد یکی از شهرهای تاریخی ایران هست که صنایع دستی و شیرینی های خوشمزه ای برای خرید سوغات دارد.

استان یزد، یکی از استان های مرکزی ایران هست که با استان های خراسان جنوبی، اصفهان، فارس و کرمان همسایه هست. مرکز این استان شهر یزد هست، شهر یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان هست که به نام های شهر بادگیرها، عروس کویر، دارالعلم و شهر دوچرخه شناخته میشود.

صنایع دستی یزد به قدمت زمان پیشینه دارند.

یک از جذب های سفر خرید سوغات هست و خوشبختانه یزد سوغاتی های زیادی برای خرید و هدیه دادن به عزیزان دارد. شما میتوانید از یزد شیرینی های خوشمزه و صنایع دستی بینهایت زیبایی را برای سوغاتی انتخاب کنید.

شیرینی های استان یزد به خصوص شهر یزد بینهایت زیاد و مشهور هست.

انواع شیرینی های سوغات یزد:

حلوا ارده اردکان

حلوا ارده ای که در استان یزد و به خصوص شهر اردکان تولید میشود بدون افزودنی های شیمیایی هست و هنوز به روش سنتی و دستی تهیه میشود بنابراین طعم و مزه ای طبیعی دارد و طعم آن نسبت به حلوا ارده های صنعتی گوناگون تر هست و به همین دلیل طرفداران خاص خودش را دارد.

کیک یزدی

کیک یزدی را همه میشناسند و همه جای ایران پختن میشود. کیک یزدی یکی از شیرینی های اصیل یزد هست که برای پذیرایی در مراسم مذهبی استفاد میشود.

قطاب یزدی

قطاب یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین شیرینی هاس سنتی یزد هست. قطاب یک لایه خمیر توپی هست که داخلش را با پودر بادام، پودر قند و هل پر میکنند و در پودر  قند میگردانند. طعم بی نظیر و اصیل قطاب یزدی سبب اختلاف بارز آن با سایر شیرینی ها شده هست.

yazd souvenirs 02 آشنایی با انواع سوغات یزد

قطاب سوغات یزد

باقلوا

یکی از پرطرفدارترین شیرینی ها در کل دنیا باقلوا هست که با روش های مختلف در ایران، ترکیه ، قفقاز، کشورهای عربی ، یونان، قبرس و برخی از مناطق روسیه تهیه میشود. عمده تولید کننده های باقلوای ایران در شهرهای قزوین ، تبریز و یزد هستند.

باقلوای اصیل یزدی به شکل های لوزی، مربع و لوله ای و با طعم های پسته ، بادام و نارگیل تولید میشوند.

yazd souvenirs 03 آشنایی با انواع سوغات یزد

باقلوا سوغات یزد

پشمک یزدی

پشمک یکی دیگر از شیرینی های اصیل یزد هست که بیشتر بین بچه ها طرفدار دارد. پشمک یک فراورده حجیم شد از شکر هست که میتواند عصاره های میوه ، قهوه ، کاکائو و زعفران به آن افزایش کرد.

بیشتر بخوانید:  بوهول جزیره ای با ساحل سفید و تپه های شکلاتی

نقل یزدی

نقل از قدیم به صورت دستی با عملیات دراژه زنی روی خشکبار تهیه میشود که امروزه از ماشین های صنعتی برای تولید نقل با مغز بادام ، گردو، بادام زمینی، پسته ، نخود و غیره استفاده میشود و با عصاره هل ، بهار نارنج، یاس ، زعفران ، وانیل ، گل محمدی ، آلبالویی بیدمشک ، گشنیز و غیره معطر میشود.

با این که نقل در اغلب شهرهای ایران تولید میشود ولی نقل بیدمشک یزد عطر و طعمی گوناگون و به یاد ماندنی دارد.

حاج بادومی یزدی

حاح بادومی یزدی با شکل گرد  و متفاوتی که دارد یکی از شیرینی های سنتی مخصوص یزد هست که از ترکیب مغز بادام ، پودر قند، روغن ، آرد، پودر هل و پودر پسته تهیه میشود.

نان برنجی

اغلب شما اندیشیدن میکنید که نان برنجی سوغات کرمانشاه هست ولی باید بدانید که علاوه بر کرمانشاه ، این شیرینی سنتی در قزوین و یزد هم تولید میشود و بین گردشگران یزدی کاملا شناخته شده هست. نان برنجی یزدی در دو نوع آسان و زعفرانی تولید میشود.

نان پنجره ای

نان پنجره ای یا خاتون پنجره یکی از قدیمی ترین شیرینی های ایران هست که با پودر قند تزئین میشود . در قدیم اغلب زنان یزدی این شیرینی را در منزل هایشان تهیه میکردند.

yazd souvenirs 04 آشنایی با انواع سوغات یزد

نان پنجره ای سوغات یزد

سوهان یزدی

در یزد دو نوع سوهان آردی و سوهان خانی تولید میشود.

سوهان خانی مشهور ترین سوهان یزدی هست که با آرد جوانه گندم و روغن حیوانی تهیه میشود. سوهان آردی هم با آرد سفید تهیه میشود و در انتها درون آرد غلتانده میشود.

yazd souvenirs 05 آشنایی با انواع سوغات یزد

شیرینی لوز یزدی

انواع شیرینی لوز یزدی

لوز یکی از شیرینی های سنتی ایران هست.مشهورترین و پرطرفدار ترین لوزهای یزدی عبارتند از لوز بیدمشک، لوز بادام و لوز نارگیل.

برای تهیه لوز بادام و بیدمشک از ترکیب پودر بادام ، شکر ، سفیده تخم مرغ و عرق بیدمشک استفاده میشود که عطر بیدمشک آن واقعا منحصر به شخص هست. ولی برای لوز نارگیل به جای پودر بادام در ترکیب لوز از پودر نارگیل استفاده میشود که ارزش کم‌بها تری نسبت به آن دارد و گران ترین نوع لوز یزدی لوز پسته هست که از پودر پسته برای تهیه آن استفاده میشود.

بیشتر بخوانید:  حباب های جنگلی جاذبه گردشگری تایلند

صنایع دستی سوغات یزد:

استان یزد یکی از سنتی ترین استان های ایران با مکان های تاریخی و صنایع دستی غنی هست که میتوانید در سفر خود به یزد، این صنایع دستی را به عنوان سوغاتی ، هدیه ببرید.

سفال و سرامیک

استان یزد به دلیل خورشید داغ و سوزانی که دارد یکی از عمده ترین تولید کنندگان سفال و سرامیک ایران هست. مهم ترین شهر تولید کننده سفال و سرامیک استان یزد، شهر میبد هست. سفال های سزد به صورت آسان ، لعاب دار ، کاشی و سرامیک تولید میشود. نقوش طرح‌ریزی شده روی سفال میبد ، زیبا و منحصر به شخص هست، یکی از رایج ترین طرح های نقاشی شده روی سفال میبد، مرغک و ماهی و خورشید خانم هست که بینهایت گوناگون، جذاب و دیدنی هست.

yazd souvenirs 06 آشنایی با انواع سوغات یزد

سرامیک یزد

مس یزد

یکی از زیباترین صنایع دستی یزد، ظروف مسی حکاکی شده هست . تولید انواع ظروف مسی در یزد با نقش داشتن و نگارهای زیبا و تعجب انگیز رونق دارد که میتوانید برای دکوراسیون از آن ها استفاده کنید.

دارایی بافی

مهم ترین صنایع دستی یزد پارچه های مختلفی هست که به سبک های گوناگون تولیدمیشوند.

دارایی بافی یزد قدمت 800 ساله دارد، نوعی پارچه که از ابریشم و زنگ های طبیعی تولید میشود . پارچه دارایی در گذشته برای رولحافی، بقچه سوزنی و آستری لحاف استفاد میشده و در حال حاضر بیشتر برای روتختی و رومیزی های سنتی کاربرد دارد.

yazd souvenirs 07 آشنایی با انواع سوغات یزد

دارایی بافی سوغات یزد

از آنجا که در قدیم تنها افرادی که پولدار بودند میتوانستند از این پارچه استفاده کنند، به آن دارایی میگفتند. امروزه این هنر زیبای یزدی رو به فراموشی سپرده شده هست ولی میتوانید با کمی جستجو  در بازارهای محلی یزد به این پارچه های گرانبها دست پیدا کنید.

ترمه یا انگشت باف

ترمه به عنوان نماد یزد شناخته میشود.

هنر ترمه بافی ایران پیشینه ای 400 ساله دارد. زرتشتیان در قدیم برای دوخت شلوار برای جشنهایشان از این پارچه استفاده میکردند. ترمه پارچه ای هست که معمولا تار آن ابریشمی و پود آن از جنس های نخ، پشم ، کرک الوان و ابریشم هست.

yazd souvenirs 08 آشنایی با انواع سوغات یزد

ترمه یزد

در قدیم به دلیل این که بافت ا ین پارچه با انگشت انجام میشده به آن انگشت باف هم میگفتند ولی امروزه بافت این پارچه ها به صورت صنعتی انجام میشود. معروف ترین طرح های بافت ترمه عبارتند از شاه عباسی ، بته جقه و شاخ گوزنی.  محصولات مختلف ترمه علاوه بر رومیزی و سجاده عبارتند از شال بندی ، شال چارقدی ، شال راه راه ، شال اتابکی ، شال محرمات ، شال رضایی ، شال کشمیری ، شال یزدی و … . بازار ترمه در یزد خوشبختانه رونق خیلی خوبی دارد و میتوانید به آسودگی انواع ترمه را به عنوان سوغات یزد، هدیه بدهید.

بیشتر بخوانید:  معرفی جزیره کرابی، بهشت تایلند

شعر بافی یا شربافی

شعربافی هم یکی دیگر از هنرهای دستی مردم یزد هست که توسط نخ های پنبه ای بافته میشده و هیچگونه طرح ونقشه ای برای بافت آن استفاده نمیشده هست و  توسط زنان روی دستگاه های چوبی انجام میشده هست ولی امروزه به دست فراموشی سپرده شده هست.

شمد

شمد در طرح های آسان و چهارخانه به عنوان روانداز تابستانی مورد استفاده قرار میگیرد که در بافت آن از نخ پنبه ای یا ویسکوز استفاده میشود.

yazd souvenirs 09 آشنایی با انواع سوغات یزد

پارچه شمد یزد

چادر شب

در استان یزد دو نوع چادرشب تولید میشود، نوع اول آن نازک و منقوش هست که به نام تختخواب پیچ معروف هست و نوع دوم که چادر شب صحرایی هست که دارای طرح های راه راه هست و برای حمل علوفه و محصولات کشاورزی استفاده میشود. شهرهای یزد، اردکان و بخش زارچ از مهم ترین مراکز بافت چادرشب یزدی هستند.

yazd souvenirs 10 آشنایی با انواع سوغات یزد

چادر شب سوغات یزد

زیلو

پیشینه زیلو به زمان قبل از اسلام بازمیگردد و یکی از قدیمی ترین صنایع دستی یزد و کالای تجاری ایران بوده هست. این زیر انداز به علت خنکی که دارد در فصل تابستان مورد استفاده قرار میگیرد. شهر میبد یکی از مهم ترین شهرهای بافت زیلو هست. قدیمی ترین زیلوی ایران در مسجد فراگیر شهر میبد قرار دارد که یکی از جذب های گردشگری این شهر محسوب میشود.

yazd souvenirs 11 آشنایی با انواع سوغات یزد

زیلو سوغات یزد

زیلو با نخ های پنبه ای بافته میشود و طرح های به کار رفته در آن معمولا با نام های زلفک ، رکنه دونی ، بند رومی و کیلید، هشت پر بزرگ و کوچک ، شناخته میشود.

رنگ های استفاده شده در زیلو طبیعی بوده و از گیاهانی مثل پوست گردو و روناس تهیه میشود. رنگ اصلی و غالب استفاده شده در زیلو، آبی هست البته گاهی رنگ های نارنجی ، قرمز، و سبز هم در بافت زیلو استفاده میشود.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

بوهول جزیره ای با ساحل سفید و تپه های شکلاتی

  جزیره بوهول فیلیپین راهنمای سفر به جزیره بوهول در فیلیپین سواحل سفید و درخشان …