ستاره طارق چیست؟

 %name ستاره طارق چیست؟

ستاره ی طارق و زمانه ظهور

معرفی ستاره طارق

«طارق» از نظر لغت به معناى کوبیدن، و از ماده «طرق» گرفته شده می باشد. ولهذا به آلت کوبیدن یعنى چکش «مطرقه» گفته مى شود.

آیا می دانید ستاره طارق طارق چیست؟

در احادیث و روایاتی از عصر ظهور، دیده شدن ستاره ای دنباله دار در آسمان، مکرر ذکر شده می باشد. ظهور این ستاره دنباله دار در ادیان دیگر هم آمده و نشانه ای برای قیامت می باشد.

معنای «طارق» در سوره مبارکه طارق چیست؟

طارق از ماده “طرق” به معناى کوبیدن می باشد، و راه را از این سمت “راه” گویند که با پاى رهروان کوبیده مى شود.

از آن جا که درهاى منزل ها را به هنگام شب مى بندند، و فردی شب داخل مى شود مجبور می باشد در را بکوبد، به اشخاصى که در شب داخل مى شوند “طارق” می گویند.

وَالسَّمَاءِ وَالطَّارِقِ ﴿١﴾ وَ مَا أَدْرَاكَ مَا الطَّارِقُ ﴿٢﴾ النَّجْمُ الثَّاقِبُ ﴿٣﴾.

سوگند به آسمان و کوبنده ی شب ﴿١﴾  و تو نمی دانی کوبنده شب چیست ﴿٢﴾ آن ستاره ی شکافنده می باشد که پیش می رود ﴿٣﴾.

در احادیث می باشد که طارق همان ستاره ی قبل از ظهور می باشد. خداوند می فرماید شما چه دانید که طارق چیست؟ ستاره ای که می شکافد و جلو می رود. چرا خداوند از لفظ ستاره ای که جنبش می کند استفاده کرده می باشد و کدام ستاره می باشد که شایستگی حرکتی با این سرعت را داشته و تاریکی را می شکافد و جلو می رود؟ خداوند چه عجیب انسانی که مدعی علم می باشد را به سخره می گیرد و نادانی انسان نسبت به این جرم آسمانی را به رخ آن می کشد.

یکی از این نمونه های اعجاب انگیز قرآن، در سوره طارق می باشد؛ خداوند در این سوره از طارق و نجم ثاقب سخن می‎گوید؛ در این آیات خداوند به پیامبر می‎فرماید که آیا می‏دانی که طارق چیست؟ همان ستارگان ثاقب؛ در اینجا باید این دو جمله به خوبی معنی شود.

بیشتر بخوانید:  کپک دیوار چیست و چگونه می توان آنرا برطرف کرد؟

او گفت: طارق نام فاعل از ماده طرق می باشد که به معنی کوبیدن می باشد؛ همچنین به راه نیز طارق می‎ گویند چون باید راه را کوبید رو راه رفت؛ به کسی نیز که آخرشب با کوبیدن در داخل می‎شود نیز طارق می‎ گویند.

واژه دوم، ثاقب می باشد که از ریشه ثقب به معنی برافروخته شدن و سوراخ کردن و نفوذ کردن می باشد؛ یک سری ستارگان خیلی عجیبی به نام ستارگان نوترونی داریم که جرم آنها بیش از 5 مساوی خورشید می باشد که در پایان عصر خود منقبض می‎شوند و به 20 کیلومتر می‌رسند و با چگالی که پیدا می‎کنند به قدری فشرده می‎شوند که وزن یک سانتیمتر مکعب آنها 100 میلیون بدن می باشد.

این ستارگان با سرعت خیلی شدیدی گرد خود می چرخند و این گردش را 700 بار درثانیه ادامه می دهند؛ این ستارگان به قدری سنگین هستند که به هر جرمی که برخورد کنند آن را سوراخ می کنند و از آن خارج می شوند و با تلسکوپ های رادیویی که صدای آنها را می شوند این ستارگان صدای کوبش را از خود صادر می کنند؛ از آشکار این آیه چنین بر می آید که این ستارگان همین ستارگان نوترونی هستند.

%name ستاره طارق چیست؟

ستاره طارق چیست ؟

قرآن در سوره ی طارق “طارق” را تشریح کرده، مى گوید: “این مسافر شبانه، همان ستاره درخشانى می باشد که در آسمان آشکار مى شود و به قدرى بلند می باشد که گویى مى خواهد سقف آسمان را سوراخ کند، و نورش به قدرى خیره کننده می باشد که تاریکی ها را از بین می برد و به درون چشم آدمى نفوذ مى کند. (توجه داشته باشید که “ثاقب” از ماده “ثقب” به معناى سوراخ کردن می باشد).

تفسیرهاى متعددى در این که آیا غرض ستاره معینى می باشد مشابه “ستاره ثریا” (از نظر بلندى و دورى در آسمان)، یا ستاره زحل، یا زهره یا شُهب (از نظر روشنایى خیره کننده)، یا اشاره به همه ستارگان آسمان می باشد؛ آمده می باشد اما با توجه به این که در آیات بعد آن را به “نجم ثاقب” (ستاره نفوذ کننده) تشریح کرده می باشد، مشخص مى شود غرض هر ستاره اى نیست، بلکه ستارگان درخشانى می باشد که نور آنها پرده هاى تاریکی را مى شکافد و در چشم آدمى نفوذ مى کند. در بعضى از روایات “النَّجْمُ الثَّاقِبُ” به ستاره “زحل” تشریح شده می باشد که از سیارات منظومه شمسى و خیلی پرفروغ و نورانى تر می باشد.

بیشتر بخوانید:  آموزش میوه آرایی شب یلدا

«طارق» از نظر لغت به معناى کوبیدن، و از مادّه «طرق» گرفته شده می باشد. ولهذا به آلت کوبیدن یعنى چکش «مطرقه» گفته مى شود.

عرب ها به فردی که شبانه درب منزل اى را بکوبد طارق مى گویند. به این دلیل حضرت على (ع) در خطبه 224 نهج البلاغه مى فرماید:

«وَأَعْجَبُ مِنْ ذلِکَ طارِقٌ طَرَقَنا بِمَلْفُوفَة فی وِعائِها; و از این پیشامد (قصه عقیل و آهن گداخته شده) حیرت آورتر این که شب هنگام کسى به بازدید ما آمد و ظرفى سرپوشیده از حلوا داشت».

و امّا غرض از طارق در آیه شریفه، همان گونه که در آیه بعد آمده «نجم ثاقب» می باشد. نجم ثاقب ستاره درخشانى می باشد که نورش در چشم انسان نفوذ کرده، و تا اعماق وجودش پیش مى رود.

%name ستاره طارق چیست؟

ستاره ی طارق در قرآن

مرحوم طبرسى (رحمه الله) در مورد اینکه: نجم ثاقب کدام ستاره می باشد؟ چهار احتمال از دانشمندان و مفسران نقل کرده می باشد:

1. غرض از طارق (نجم ثاقب) هر ستاره درخشانى می باشد که در آسمان مى درخشد. بر اساس این تشریح خداوند متعال نه به یک ستاره، بلکه به پایان ستارگانى که درخشش خاصى دارند سوگند یاد کرده می باشد. چرا که عظمت این ستارگان براى بشر محسوس تر می باشد.

2. غرض ستاره زحل می باشد، زیرا ستاره زحل دورترین، بالاترین و مرتفع ترین ستاره منظومه شمسى می باشد، که با چشم دیده مى شود. پس از آن اورانوس، نپتون و پلوتون کشف شده می باشد. هر چند این ستاره هاى سه گانه با چشم غیر مسلح دیده نمى شوند. و اخیراً پلوتون را از جمع منظومه شمسى خارج کرده اند، زیرا حجم کافى یک سیاره را ندارد، بلکه سنگ سرگردانى می باشد که در منظومه شمسى وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  11 چیز که می توانید با مسواک های قدیمی تمیز کنید!

دومین علتى که سیاره زحل را طارق تشریح کرده اند این می باشد که این ستاره ویژگى خاصى دارد که هنوز دانشمندان پرده از راز آن برنداشته اند. و اینکه حلقه هایى در اطراف زحل دیده مى شود که با دوری، مسطح و عریض هستند، و دور زحل مى چرخد. آیا این حلقه هایی که اطراف زحل می چرخند قطعات یخ هستند یا قطعه هایى از یک سیاره از هم پاشیده می باشد که قبلا بر دور خورشید مى چرخیده، یا چیز دیگرى می باشد؟

به هر حال این دو ویژگى سبب درخشش خاص ستاره زحل شده، و خداوند متعال به آن قسم خورده می باشد.

3. سومین احتمال اینکه غرض از طارق ستاره ثریاست. این ستاره خارج از منظومه شمسى، و جزء ستارگان مستقر در دور دست کهکشان راه شیرى می باشد. دوری این ستاره با ماه به قدرى زیاد می باشد که براى توضیح دورى یک چیز به آن اشاره می کنند، تا آنجا که گاهی آن را انتهاى جهان خوانده اند، و لذا براى توضیح پایان دانا هستى جمله «ز ثرى تا به ثریا» به کار گرفته مى شود.

4. غرض از «نجم ثاقب» کره ماه می باشد که یکى از ستارگان درخشان نزدیک به ما می باشد. ماه ستاره ی کوچکى می باشد، اما چون دوری آن با ما کم می باشد، آن را بزرگ مى بینیم.

از بین تفسیرهاى چهارگانه مناسب ترین تشریح، تشریح اوّل می باشد. که حاوی سه احتمال دیگر هم مى شود، و علاوه بر آن هر ستاره درخشانى را در بر مى گیرد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

بوی بد کولر آبی چگونه از بوی بد کولر آبی خلاص شویم؟ به وجود آمدن …